Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

طرز تهیه پودر سیر خانگی

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
طرز تهیه پودر سیر خانگی | مجله بانوان تک آشپز

پودر سیر یکی از چاشنی های بسیار عالی و مناسب برای سیر دوستانی می باشد که به دلیل بوی زیاد خود سیر، پودر سیر را در تهیه انواع غذاهایشان استفاده می کنند از پودر سیر می توان در انواع سالادها، غذاهای سنتی و بین المللی نیز استفاده کرد پودر سیر مناسب افرادی است که می  خواهند از فواید سیر بهره مند شوند ولی بوی سیر را نمی پسندند.

تک آشپز برای شما عزیزان طرز آماده سازی پودر سیر خانگی را آورده است تا برای داشتن این ادویه پرخاصیت دیگر نیازی نباشد از عطاری ها تهیه بفرمائید و به ساده ترین روشی که تک آشپز برای شما حاضر کرده است پودر سیر خانگی تهیه بفرمائید و از طعم بی نظیر پودرسیر لذت ببرید پس در تک آشپز با ما همراه باشید برای داشتن یک پودر سیر خانگی عالی…

طرز تهیه پودر سیر خانگی
طرز تهیه پودر سیر خانگی

مواد لازم جهت تهیه پودر سیر خانگی

سیر تازه: دو کیلو

طرز تهیه پودر سیر خانگی

در این بخش طرز تهیه پپودر سیر خانگی را برای شما عزیزان آماده کرده ایم.
پودر سیر جز ادویه های پر کاربرد آشپزخانه است و به ویژه برای غذاهای بادمجانی عالی است و طعم منحصر به فردی به آن می دهد اگر دوست ندارید از خود سیر در غذا استفاده کنید و نگران بوی بد آن هستید از این روش استفاده نمایید و با پودر سیر هم طعم خوبی به غذای خود بدهید و هم نگران بوی دهان نباشید.

نکات آموزشی ما را در مجله بانوان مطالعه کنید

مرحله اول: اولین نکته در تهیه پودر سیر خانگی انتخاب سیرهای درشت و با کیفیت است که به طور کامل رسیده باشند اگر از سیرهای کوچک و نارس برای تهیه پودر سیر استفاده شود احتمال اینکه در پایان کار پودر سیر چسبناک شود بسیار زیاد است.

مرحله دوم: اگر از سیر تازه می خواهید استفاده کنید ابتدا باید سیرها را خشک کنید، برای این منظور هر سیر را به ۳ یا ۴ ورقه تبدیل کنید و داخل یک سینی بزرگ بچینید حالا سینی را مقابل نور خورشید قرار دهید تا سیرها به طور کامل خشک شوند.

مواد لازم جهت تهیه پودر سیر خانگی
مواد لازم جهت تهیه پودر سیر خانگی

مرحله سوم: نکته مهم در مورد خشک کردن سیرها با نور خورشید این است که با توجه به قدرت نور خورشید زمان خشک شدن سیرها متغیر است. به طور معمول خشک کردن سیر در زیر نور خورشید حدود ۲ تا ۵ روز به طول می انجامد.

مرحله چهارم: البته اگر می خواهید پودر سیر را یک روزه و فوری درست کنید می توانید از فر استفاده کنید، به این صورت که فر را در پایین درجه قرار دهید و سیرها را داخل سینی فر بچینید و داخل فر قرار دهید البته اگر فر زیادی داغ شود رنگ سیرها را قهوه ای می کند.

مرحله پنجم: هر زمانی که فر زیاد داغ شد باید آنرا خاموش کنید و مجددا یکی دو ساعت بعد روشن کنید تا سیرها به صورت یکدست خشک شوند و زمانی که سیرها به طور کامل خشک شدند باید بلافاصله آنها را داخل آسیاب بریزید و پودر کنید.

مرحله ششم: اگر سیرها پس از خشک شدن سریعا آسیاب نشوند رطوبت محیط را جذب می کنند و دیگر به خوبی آسیاب نمی شوند نکته دیگر اینکه حتما پودر سیر را داخل ظرف درب دار محکم در یخچال نگهداری کنید تا برای مدت طولانی تری عطر و طعم آن حفظ شود.

نکات تهیه پودر سیر خانگی

اگر تمایل دارید رنگ پودر سیر شما در پایان روشن تر باشد، باید یک نکته مهم را رعایت کنید اگر برای خشک کردن سیر از فر استفاده می کنید، حتما فر را روی کمترین درجه قرار دهید و اجازه دهید سیرها در زمان طولانی تری خشک شوند تا در پایان پودر سیری خوشرگ و برفی داشته باشید.

نحوه خشک‌ کردن سیر تازه

برای خشک کردن سیر، مانند پوست کندن سیر تازه چندین روش مخنلف وجود دارد و شما می‌توانید بعد از خواندن ادامه این مطلب، با توجه به مدت زمان، امکانات و وسایل و سلیقه شخصی خود، از هر یک از روش‌ها که دوست دارید برای این کار استفاده کنید.

خشک‌ کردن سیر تازه به روش سنتی:
باید ابتدا سیرها را پوست گرفته و بعد به صورت حلقه‌حلقه برش بزنید سپس ورقه‌های سیر را روی پارچه تمیزی پهن کرده و زیر نور آفتاب قرار دهید تا کاملا خشک شوند.

خشک‌ کردن سیر تازه روی بخاری یا شوفاژ :
اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آلودگی هوا باعث آلوده‌شدن سیرها می‌شود، می‌توانید سیرها را کف یک سینی آلومینیومی یا روحی پهن کرده و سینی را روی بخاری یا شوفاژ قرار دهید تا در فضای خانه، به دور از آلودگی هوا و به مرور کاملا خشک شوند. فقط گاهی سیرها را زیر و رو کنید تا به سینی نچسبند.

خشک کردن سیر با استفاده از فر اجاق گاز:
به این ترتیب که باید سیرهای خردشده و یا ورقه‌شده را کف سینی فر و یا یک توری مناسب پهن کنید و بعد آن‌ها را به مدت ۱.۵ الی ۲ ساعت با دمای ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد داخل فر قرار دهید.

این زمان بسته به نوع فر و برش های سیر می تواند کمتر یا بیشتر باشد هر از گاهی سیرها را زیر و رو کنید تا به سینی نچسبند.

یک سیر را تکه کنید اگر کاملا خشک شده بود و مغز آن نیز خشک بود یعنی آماده است

خشک کردن سیر با استفاده از مایکروفر :
سیر ها را در دستگاه خشک کن و مایکروفر نیز می‌توانید خشک کنید در هرصورت و از هر روشی که استفاده می‌کنید سیرها باید کاملا خشک و ترد شده باشند.

خواص سیر

مصرف سیر، سرماخوردگی را درمان می‌کند مصرف روزانه سیر حاوی «آلیسین» (بخش خالص سیر که گفته می‌شود عامل بیولوژیکی فعال و مهم سیر است) خطر سرماخوردگی را تا نصف کاهش می‌دهد.

سیر خام دارای فیتوکمیکال‌هایی است که می‌توانند به از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری‌زا کمک کنند.

اشکال مختلف سیر (خام، پخته، سرخ شده، پودر سیر خانگی و…..) سطح کلسترول را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورند در نتیجه، سیر درمانگر خوبی برای فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی است.

سیر عامل مهمی برای کاهش چربی‌ها محسوب شده و مکمل‌های سیر نیز نقش مهمی را در درمان کلسترول بالا ایفا می‌کنند، به طوری که میزان کلسترول کل را طی ۴ هفته تا میزان ۱۲ درصد کاهش ‌می‌دهند.

سیر منبع خوبی از انرژی بوده که موجب تقویت نیروی جسمی شده و استقامت بدن را افزایش می‌دهد اگر روزانه به مقدار کم، سیر بخورید در درازمدت شاهد افزایش استقامت و نیروی بدنی خود خواهید شد.

امیدواریم از این گیاه بسیار مفید غافل نباشید و به هر روشی که ترجیح می‌دهید، آن را وارد برنامه غذایی خود و خانواده‌تان کنید و از خواص بی‌شمار این گیاه بهره ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *