Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

طرز تهیه شیر عسلی خانگی

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
شیر عسلی خانگی- مجله تک آشپز

شیر عسلی خانگی یکی از موادی است که در تهیه انواع دسرها، بستنی ها و شیرینی ها مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهید شیر عسلی را به صورت آماده از فروشگاه تهیه کنید، باید هزینه زیادی بپردازید.

ولی در صورتی که آنرا در منزل درست کنید، هم از کیفیت آن مطمئن هستید، هم اینکه با قیمت بسیار مناسب تری می توانید آنرا درست کنید، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیر عسلی خانگی در ادامه با سایت تک آشپز همراه باشید.

تهیه شیر عسلی خانگی- مجله تک آشپز
تهیه شیر عسلی خانگی- مجله تک آشپز

مواد لازم جهت تهیه شیرعسلی خانگی

شیر: ۳ لیوان
شکر: سه چهارم لیوان
کره: ۴۰ گرم
وانیل: به مقدار کم

طرز تهیه شیر عسلی خانگی

برای درست کردن شیر عسلی خانگی خوشمزه بهتر است از یک تابه پهن نچسب استفاده کنید. چون فرایند تهیه شیر عسلی خانگی کمی زمان بر است پس هر چقدر قطر ظرف شما بیشتر باشد، شیر راحت تر تبخیر می شود و به غلظت می رسد.

پس از آماده کردن تابه، شیر و شکر را داخل تابه بریزید و تابه را روی حرارت ملایم قرار بدهید و هم بزنید تا شکر در شیر حل شود. توجه کنید به هیج وجه نباید شیر بجوشد چون در این صورت شیر عسلی ته می گیرد و یا شکرک می زند.

پس هر ۵ دقیقه مخلوط شیر و شکر را هم بزنید تا ته نگیرد. چون حرارت ملایم است مرحله تبخیر و غلیظ شدن شیر طولانی می باشد. پس عجله نکنید و با آرامش ادامه بدهید. برای این حجم شیر ۲ تا ۳ ساعت طول می کشد.

وقتی که حجم شیر نصف شد و شیر به طور کامل غلیظ شد، کره را اضافه کنید و هم بزنید تا کره کاملا ذوب و یکدست شود. سپس حرارت را خاموش کنید و در صورتی که مایل باشید مقداری وانیل به شیر عسلی اضافه کنید.

غلظت شیر عسلی خانگی بعد از سرد شدن بیشتر شده و شیر عسلی غلیظ تر و سفت می شود. امیدواریم دستور تهیه شیر عسلی مورد رضایت تان قرار گرفته باشد.

نکات پخت شیر عسلی خانگی

در صورتی که به هر دلیلی نتونستید شیر را هم بزنید و شکرک زد در این صورت به هیچ عنوان دور شیر را هم نزنید تا شکرک وارد شیر نشود.

و اگر شیر ته گرفت به هیچ عنوان از کف تابه، هم نزنید و ظرف شیر را سریع عوض کنید. اگر شیر عسلی را طبق آموزش و به روشی صحیح درست کنید، شیر عسلی خانگی شما کاملا یکدست و بدون شکرک خواهد شد.

نگهداری شیر عسلی خانگی

پس از اینکه شیر عسلی خانگی به طور کامل سرد شد می توانید آن در ظرف دربسته بریزید و به مدت ۱ تا ۲ ماه در یخچال نگهداری کنید.

نکات تهیه شیر عسلی خانگی

برای تهیه یک شیر عسلی خانگی عالی باید مدام اون را هم بزنید تا ته نگیره برای سهولت کار می توانید یک صندلی را کنار گاز قرار بدهید تا خسته نشوید اما اگه از شیر عسلی غافل شدید و ته گرفت به هیچ وجه ته دیگ را هم نزنید چون ته دیگ وارد شیر عسلی می شود و بافت شیر عسلی یکدست نمی شود.

اگه در مراحل ابتدایی یا اواسط پخت هستید مواد را به ظرف دیگه ای انتقال دهید و مجددا روی حرارت قرار دهید و اگه در مراحل انتهایی هستید به هیچ وجه مواد را هم نزنید و فقط ظرف را کج کنید تا مواد به ظرف دیگه انتقال پیدا کنند چون ته گرفتن مواد ممکن است باعث تیره شدن رنگ شیر عسلی شود.

اگه شیر عسل را مرتب هم بزنید به هیچ وجه شکرک نمی زند اما اگه روی کناره های ظرف در حین پخت شکرک ظاهر شد به هیچ وجه آن را جدا و وارد شیر عسلی نکنید چون این امر باعث می شود شیر عسل خانگی بعدا داخل یخچال شکرک بزند.

در نهایت و بعد از پایان کار اگه احساس کردید بافت شیر عسل یکدست نیست می تونید آن را داخل مخلوط کن بریزید و یا از صافی رد کنید.

اگر از هم زدن شیر عسلی خانگی غافل شدید و شیر عسل رویه بست و رویه با هم زدن وارد شیر عسل شد و بافت شیر عسلی را از حالت یکدست خارج کرد می تونید در آخر کار شیر عسل خانگی را یکبار از صافی رد کنید.

شیر عسلی بعد از قرار گرفتن داخل یخچال سفت تر می‌شود برای استفاده آن را از قبل از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسد و یا اگر عجله داشتین با کمی آب مخلوط کنید.
برای مشاهده دیگر دستورات آشپزی به مجله تک آشپز سری بزنید.

نکات پخت شیر عسلی خانگی _ مجله تک آشپز
نکات پخت شیر عسلی خانگی _ مجله تک آشپز

خواص شیر عسلی خانگی

برای شناخت خواص شیر عسلی خانگی بهتر است ابتدا خاصیت‌های شیر و عسل را جداگانه بررسی کنیم.

۱-شیر: درباره خاصیت و مقوی بودن شیر، تنها یادآوری این نکته کافی است که همه‌ی ما پس از به‌دنیا آمدن تا ۶ ماه فقط مجاز به خوردن شیر هستیم و پس از آن نیز تا آخر عمر این ماده غذایی در برنامه روزانه ما باقی می‌ماند.

۲-عسل: عسل یک ماده ارگانیک و طبیعی است که شواهد تاریخی نشان می‌دهند از پنج هزارسال قبل در زندگی انسان نقش داشته و انسان از آن برای مصارف گوناگون استفاده کرده است. عسل در برنامه غذایی روزانه علاوه بر تسکین برخی درد‌ها و درمان کردن بعضی از مشکلات می‌تواند در کسب سلامتی و داشتن رژیم غذایی مفیدتر نیز کارآمد باشد.

برخی از کاربردهای درمانی شیر عسلی خانگی به شرح زیر است:
درمانی برای آسم
جایگزین کردن عسل طبیعی به جای شکر و قند؛ درمانی برای قند خون
استفاده از عسل و شیر برای بهبود مشکلات پوستی
سرعت بخشیدن به بهبود روند زخم‌ها
مبارزه با عفونت‌های بدن
خوردن شیر عسلی خانگی می‌تواند به هضم غذا کمک کند!
با مصرف روزانه یک لیوان شیر عسل خانگی، استقامت بدنی خود را بالا ببرید.
یک لیوان شیر عسلی، اختلالات خواب و بی‌خوابی را کاهش می‌دهد.
شیر عسل قادر است بیماری‌های تنفسی را بهبود ببخشد.
مصرف شیر عسلی خانگی، پوستی بی‌عیب و نقص به شما خواهد داد.
شیر عسلی خانگی، استرس‌‎ها را از شما دور خواهد کرد.

با نوشیدن شیر عسلی خانگی می‌توان از پیرشدن فاصله گرفت.
و بسیاری خواص درمانی دیگر که بر سلامتی بدن انسان تاثیرات چشم ‌گیری دارد.
ترکیب کردن شیر و عسل، ترکیبی معجزه‌‎آسا خواهد شد، زیرا هر دو دارای خواص درمانی و فواید و ویتامین‌های زیادی هستند.

منبع: ویکی پدیا

برای مشاهده طرز تهیه انواع دسر سایت تک آشپز کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *