Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

۷ سرطان شایع در زنان

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
سرطان های شایع در زنان

شناخت انواع سرطان های شایع در زنان و توجه به علائم آن‌ها برای هر خانمی ضروری به‌شمار می‌آید. به‌طور کلی باید گفت خطر ابتلا به بیماری‌های سرطانی به‌خصوص در افرادی که سابقه خانوادگی دارند بسیار زیاد بوده و این بیماری‌ها می‌توانند عوارض دردناکی به‌همراه داشته باشند.

سرطان های شایع در زنان
سرطان های شایع در زنان

شناخت سرطان های شایع در زنان و توجه به علائم آن‌ها برای هر خانمی ضروری به‌شمار می‌آید. به‌طور کلی باید گفت خطر ابتلا به بیماری‌های سرطانی به‌خصوص در افرادی که سابقه خانوادگی دارند بسیار زیاد بوده و این بیماری‌ها می‌توانند عوارض دردناکی به‌همراه داشته باشند.

ازاین‌رو خانم‌ها همواره باید به علائم ایجادشده در بدن خود توجه کنند تا درصورت مشاهده نشانه‌هایی از بیماری‌های سرطانی بتوانند با کمک پزشک به درمان آن‌ها بپردازند. البته بهترین راهکار چکاپ سالانه است که می‌تواند از گسترش هرگونه عارضه جلوگیری ‌کند.

اما در بین بیماری‌های موجود کدام سرطان‌ها در بین خانم‌ها شایع‌تر است؟ در ادامه با این بیماری‌ها و علائمی که دارند بیشتر آشنا می‌شویم. اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید تا انتهای متن با ما همراه باشید.

سرطان سینه

یکی از سرطان های شایع در زنان می‌توان به سرطان سینه اشاره کرد که حدود ۳۰ درصد از ابتلا به انواع این بیماری را به‌خود اخصاص داده و اگر به‌موقع درمان نشود می‌تواند خطر جانی نیز به‌همراه داشته باشد.

در واقع باید گفت حدود ۱۴درصد از مرگ‌ومیر ناشی از سرطان به این بیماری برمی‌گردد. همچنین باید گفت به‌صورت خیلی نادر احتمال بروز این بیماری در مردان وجود دارد اما به‌دلیل کم بودن درصد آن، سرطان سینه را جزئی از بیماری‌های زنان می‌دانند.

سرطان زنان به‌دلایل مختلفی ممکن است در قسمت سینه ظاهر شود. از علل ایجاد این بیماری باید به مواردی مانند سابقه فامیلی، نژاد، کم‌تحرکی، اضافه‌وزن، مصرف بی‌رویه گوشت قرمز، بافت سینه فیبروز پر از غده، مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی و سابقه پرتودرمانی اشاره کرد.

سرطان پوست

از دیگر  از سرطان های شایع در زنان که البته در مردان و زنان رایج است باید به سرطان پوست اشاره کرد. این بیماری انواع مختلفی دارد و بیشترین دلیل بروز آن را می‌توان قرارگیری در معرض اشعه مضر فرابنفش دانست.

البته این بیماری که در بین سرطان های شایع در زنان نیز وجود دارد گاهی در بخش‌هایی از بدن مشاهده می‌شود که هرگز در معرض نور نبوده‌اند. از انواع سرطان پوست باید به کراتینوسیت و ملانوما اشاره کرد. این موارد هر کدام علائم مختلفی دارند و زمان بهبود آن‌ها نیز بایکدیگر متفاوت است.

سرطان پوست می‌تواند ناشی از جهش در DNA سلول‌های پوستی، قرارگیری مداوم در معرض اشعه‌های مضر آفتاب، ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی، قرارگیری در معرض مواد شیمایی، اسکار، سوختگی یا زخم باشد.

این بیماری با توجه به نوعی که دارد از علائم مختلفی مانند تغییر رنگ، ضایعات پوستی مانند خال یا لکه، لکه‌هایی با قطر بزرگ و عدم تقارن خال برخوردار است. برای درمان سرطان پوست از روش‌هایی مانند سرمادرمانی، جراحی موس، جراحی برش، شیمی‌درمانی، تابش، درمان بیولوژیکی و فوتودینامیک‌تراپی استفاده می‌شود.

سرطان ریه

در بین سرطان های شایع در زنان نام سرطان ریه نیز دیده می‌شود. این بیماری حدودا ۱۲درصد از ابتلای خانم‌ها را شامل می‌شود و نرخ مرگ‌ومیر بانوان در اثر این عارضه نیز ۲۵درصد است.

از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به سرطان ریه می‌توان به مصرف بیش ‌از اندازه دخانیات اشاره کرد. در واقع نرخ مبتلایان سرطان ریه در افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند نسبت به افراد معمولی خیلی بیشتر است.

سرطان ریه اگر به‌موقع درمان نشود می‌تواند علاوه‌بر درگیرکردن بخش‌های داخلی ریه از بافت آن خارج شود و به دیگر اندام‌های داخلی نیز آسیب برساند. ازاین‌رو تشخیص و درمان به‌موقع آن اهمیت بسیاری دارد.

سرطان روده بزرگ

زمانی که سطح داخلی روده بزرگ دچار رشد غیرطبیعی سلو‌ل‌ها شود باعث ایجاد ناهنجاری‌هایی در این بخش از بدن خواهد شد که به آن‌ها پولیپ می‌گویند. این پولیپ‌ها در برخی موارد خوش‌خیم‌ هستند و گاهی نیز از همان ابتدا به‌عنوان توده سرطانی شناخته می‌شوند.

با توجه به میزان ابتلای خانم‌ها به سرطان روده باید گفت در بین سرطان های شایع در زنان قرار دارد. از علائم سرطان روده بزرگ می‌توان به یبوست یا اسهال، خون‌ در مدفوع، کاهش وزن بی‌دلیل، درد شکم، خون‌ریزی مقعد و بی‌اشتهایی اشاره کرد.

درمان سرطان روده بزرگ با توجه وضعیت جسمانی و میزان گسترش بیماری متفاوت است. به‌طور کلی برای درمان این عارضه از جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتوتراپی استفاده می‌شود.

آندومتر سرطان های شایع در زنان

سرطان آندومتر از دسته بیماری‌هایی است که معمولا از همان ابتدا با خون‌ریزی واژن خود را نشان می‌دهد و ازاین‌رو خیلی زود تشخیص داده می‌شود. همین موضوع نیز مراحل درمان را ساده کرده و بیمار روند بهبود کوتاه‌تری نسبت به سایر سرطان‌ها خواهد داشت.

دلیل مشخصی برای این بیماری وجود ندارد اما مواردی مانند عدم بارداری، قاعدگی طولانی‌مدت، افزایش سطح استروژن، افزایش سن و اضافه‌وزن می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان رحم را افزایش دهند.

سرطان دهانه رحم

قسمت پایینی که رحم را به واژن متصل می‌کند با نام دهانه رحم شناخته می‌شود. زمانی که رشد سلول‌های این ناحیه افزایش پیدا کند و در واقع این میزان از کنترل بدن خارج شود، دهانه با سرطان درگیر خواهد شد.

در بین سرطان های شایع در زنان این بیماری برای مدتی طولانی می‌تواند به‌صورت نهفته در بدن باقی بماند. اما در شرایطی که آن را زودتر از بروز علائم تشخیص دهند احتمال درمان تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

از علائم سرطان دهانه رحم باید به خون‌ریزی در زمانی غیر از روزهای قاعدگی، خون‌ریزی بعد از یائسگی و خون‌ریزی حین رابطه جنسی اشاره کرد. درصورت مشاهده این علائم باید خیلی زود به متخصص زنان مراجعه کنید.

سرطان دهانه رحم یکی از سرطان های شایع در زنان
سرطان دهانه رحم یکی از سرطان های شایع در زنان

سرطان تخمدان

سرطان تخمدان نیز یکی از سرطان های شایع در زنان قرار دارد که دوره نهفتگی آن زیاد است. وجود این بیماری‌ها باعث شده متخصصین همواره بانوان را به انجام چکاپ‌های سالانه تشویق کنند.

از علائم سرطان تخمدان که پس از گسترش سلول‌های سرطانی و پیشرفت بیماری در بدن ظاهر می‌شوند باید به احساس سیری، مشکل در بلع، بزرگی شکم، احساس نفخ و تکرر ادرار اشاره کرد.

اولین مرحله درمان این بیماری شامل جراحی است. درصورتی‌که بیماری خیلی پیشرفت نکرده باشد جراحی می‌تواند آخرین مرحله نیز به‌حساب بیاید اما در شرایط حادتر استفاده از دارو یا شیمی‌درمانی نیز تجویز خواهد شد تا درمان به‌صورت کامل تکمیل شود.

جمع‌بندی

با شناخت سرطان های شایع در زنان و بررسی علائم آن‌ها می‌توانید نسبت به سلامتی خود اطمینان بیشتری به‌دست بیاورید. از این بیماری‌های شایع باید به سرطان سینه، سرطان پوست، سرطان ریه، سرطان روده بزرگ، سرطان رحم، سرطان تخمدان و سرطان دهانه رحم اشاره کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *