Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

شرایط و مدارک لازم برای ثبت برند مواد غذایی

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند مواد غذایی

ثبت برند مواد غذایی هم مانند سایر برندها دارای شرایط مخصوص به خود است. برای ثبت برند محصولات غذایی مدارکی نیاز است که در ادامه با هم بررسی می کنیم. قبل از آن بهتر است که با مفهوم برند آشنا شویم.

ثبت برند مواد غذایی چیست؟

برند یک نشان، علامت، شعار و یا تصویری خاص است که بر روی محصولات مختلف غذایی، دارویی و … زده می شود و معرف تولید کننده آن است. در تبصره ۱ قانون ثبت مصوب سال ۱۳۱۰ آمده است که ثبت برند در ایران اختیاری است مگر در مواردی که دولت ثبت آن را الزامی بداند. همچنین در ماده ۲ قانون ثبت آمده است. <<حق استعمال از علامت تجاری فقط برای شخصی مجاز است که آن را به ثبت رسانده باشد.>> در اصل ثبت برند جز در موارد استثنایی اجباری نیست.

اما همانگونه که در ماده ۲ بیان شد تنها فردی حق استفاده از برندی خاص را دارد که آن را به ثبت رسانده باشد. مفهوم این ماده این است که استفاده غیر قانونی از برند دیگران جرم محسوب می شود. موارد بسیاری هستند که نیازمند ثبت برند هستند. از آنجا که موضوع مقاله ما ثبت برند مواد غذایی است. بنابراین به چند نمونه از محصولات خوراکی که نیازمند ثبت برند هستند اشاره می کنیم.

ثبت برند مواد غذایی چیست؟
ثبت برند مواد غذایی چیست؟

مواد غذایی که در لفاف یا ظروف مخصوص باشند

ثبت برند مواد غذایی که نیازمند بسته بندی خاصی هستند و اسم مشخصی دارند الزامی است. مانند انواع کنسروها، چای های مختلف، آرد های مخصوص، شکلات، کاکائو، آبنبات، شیر، پنیر، انواع مربا و ترشیجات، کره، روغن و … از جمله مواد غذایی هستند که باید برند آن ها ثبت شود. چرا که ثبت برند برای این محصولات علاوه بر حمایت از آن محصول سبب اطمینان بخشی آن برای مردم نیز می شود.

انواع آب های معدنی و گازدار

ثبت برند انواع آب های مصرفی اعم از معدنی، گازدار، نوشابه و انواع آبمیوه ها که در ظروف مخصوص هستند و اسم مشخص دارند نیز الزامی است.

موارد فوق چه در داخل و چه در خارج از ایران تولید شوند باید تحت برند مشخصی که بر روی بسته بندی آن ها زده می شود به فروش برسند. همچنین باید علامت تجاری یا صنعتی آن ها ثبت شده باشد. رعایت نکات زیر هم بر روی بسته بندی آن ها الزامی است.

  • نام تجاری، نشانی سازنده محصول و نام کشور سازنده
  • شماره ثبت محصول در ایران
  • تاریخ و شماره مجوز وزارت بهداشت

چرا مواد غذایی نیازمند مجوز هستند؟

ثبت برند مواد غذایی به جهت اینکه این مواد خوراکی هستند و مستقیما با سلامت انسان در ارتباط هستند الزامی است. این محصولات حتما باید توسط بهداشت تایید شوند. ناگفته نماند تولید کنندگان محصولات کشاورزی اعم از: خشکبار، حبوبات، زعفران، پسته، چای و برنج می توانند علاوه بر بهداشت مجوز تایید محصول خود را از جهاد کشاورزی نیز دریافت کنند.

مواد پروتئینی و گوشتی نیز نیازمند کسب مجوز یا موافقت اصولی از سازمان دامپروری کشور هستند. در کل برای تولید هر محصولی باید از سازمان و ارگان مربوطه مجوزهای لازم را اخذ کنید.

نحوه ثبت برند مواد غذایی
نحوه ثبت برند مواد غذایی

نحوه ثبت برند مواد غذایی

ثبت برند مواد غذایی می تواند به صورت های مختلف اسم، شکل، فرم یا علامت خاص باشد. قبل از آنکه بخواهید برند خود را ثبت کنید باید استعلام بگیرید که آیا قبلا این برند ثبت شده است یا خیر. اگر ثبت شده بود باید یک برند دیگر انتخاب کنید در غیر اینصورت باید جهت ثبت برند خود اقدامات لازم را انجام دهید.

پس از استعلام باید برند به اداره مالکیت فرستاده شود. اداره مالکیت پس از حدود ۴۰ روز کاری پاسخ خود را نسبت به رد یا تایید برند انتخابی شما می دهد. در صورت تایید برند در اداره مالکیت باید وارد مراحل بعد شوید.

مدارک لازم جهت ثبت برند مواد غذایی

ثبت برند مواد غذایی هم مانند هر برند دیگری نیازمند یک سری مدارک برای ثبت است. برای ثبت برند بسته به اینکه شخص حقیقی یا حقوقی هستید هم مدارک مورد نیاز کمی با هم متفاوت است. در ادامه مدارک مورد نیاز برای شخص حقوقی و شخص حقیقی را با هم بررسی می کنیم.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند اشخاص حقوقی

در صورتی که تصمیم دارید ثبت برند در سامانه مالکیت معنوی شما حقوقی باشد و مالکیت برند شما شرت یا موسسه باشد باید مدارکی که در اینجا اعلام می کنیم ارائه کنید، این مدارک طبق آخرین قوانین در سال ۱۴۰۳ می باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند مواد غذایی
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند مواد غذایی

جواز کسب

مجوز عبارت از پروانه، کارت فعالیت و یا هر چیز دیگری که مربوط به محصول خاصی باشد است. بسته به ماده غذایی تولیدی تان باید مجوز آن را از ارگان مربوطه دریافت کنید. برای نمونه اگر محصول شما خشکبار یا حبوبات است باید از جهاد کشاورزی مجوز فعالیت دریافت کنید.

اگر حیطه فعالیتی شما مواردی که در ابتدای مقاله بررسی شد می باشد، جهت دریافت برند و شروع به فعالیت نیازمند دریافت مجوز می باشید. مجوز می تواند هر مدرکی که مبین قانونی بودن فعالیت تولید کننده است باشد. مجوز باید از ارگان مربوطه دریافت شود.

این مطلب هم مطالعه کنید: لیست انواع خورشت و پلو

ارائه تصویر اولین روزنامه رسمی شرکت

جهت تشکیل شرکت و ثبت برند آن، باید یک روزنامه رسمی جهت انتشار آگهی های شرکت تعیین شود تا آگهی های شرکت در آن درج شود.

ارائه کارت بازرگانی در صورتی که اسم برند لاتین باشد

نام انتخابی برند شما اگر کاملا فارسی باشد نیازی به دریافت کارت بازرگانی نیست. در صورتی که نام برند به صورت کامل لاتین باشد یا از کلمات لاتین در نام آن استفاده شده باشد، باید قبل از اقدام به ثبت برند کارت بازرگانی دریافت کنید.

ارائه تصویر برند یا همان لوگو

بسته به اینکه برند شما به صورت تصویر، لوگو یا هر علامت دیگری است باید تصویر آن را ارائه دهید.

مدارک لازم جهت ثبت برند اشخاص حقیقی

ثبت برند مواد غذایی اشخاص حقیقی هم مانند اشخاص حقوقی نیازمند ارائه یک سری مدارک هویتی و … می باشد. در ادامه مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند اشخاص حقیقی را با هم بررسی می کنیم.

ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه

اولین چیزی که برای ثبت برند اشخاص حقیقی باید ارائه گردد مدارک هویتی شخص متقاضی می باشد. مدارک هویتی اعم از کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه متقاضی است.

ارائه اطلاعات شخصی

اطلاعات شخصی مورد مهم دیگری است که جهت ثبت برند باید مدنظر قرار گیرد. اطلاعات شخصی شامل محل سکونت و کد پستی ۱۰ رقمی متقاضی می باشد.

تصویر لوگو یا نام تجاری

ثبت برند اشخاص حقیقی هم مانند اشخاص حقوقی نیازمند ارائه تصویر لوگو، علامت یا نام انتخابی برند مورد نظر می باشد.

سخن پایانی

تولیدکنندگان مواد غذایی مختلف هر روز در حال افزایش هستند. هر محصولی که با کیفیت تر باشد و قیمت مناسب تری داشته باشد مورد توجه اکثریت مردم قرار می گیرد. این افزایش تولیدکنندگان مواد غذایی کاملا طبیعی است چرا که غذا یکی از اصلی ترین ارکان حیات بشری است.

امروزه تقریبا هر روز شاهد برندهای جدیدی از محصولات غذایی خصوصا در غذاهای آماده، نوشیدنی ها، تولیدات صنعتی مانند پفک، بیسکویت و … هستیم. این به دلیل تقاضای بالای بازار برای مصرف این خوراکی ها می باشد. کارخانجات فعال در حوزه تولید مواد غذایی مختلف اغلب به یک برند برای ارائه محصولات خود بسنده نمی کنند.

با توسعه فعالیت این کارخانجات هر روز برندهای جدیدی را برای محصولات خود در بازار ارائه می دهند. امروزه اهداف و استراتژی های بازاریابی بر پایه تولید محصول با برند جدید است. مردم دوست دارند که طعم های جدید را امتحان کنند. اگر به دنبال مشتری های وفادار و دائمی هستید تنها باید کیفیت، سلامت محصول، تنوع و قیمت مناسب را سرلوحه کار خود قرار دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *