Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

طرز تهیه چند نوع حلوا مجلسی

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
طرز تهیه چند نوع حلوا مجلسی

حلوا نوعی شیرینی و دسر است که در کشورهای گوناگونی مرسوم است. حلوا انواع مختلفی دارد و برحسب نوع آن ممکن است برخی مواقع به عنوان شیرینی برخی مواقع به عنوان دسر یا برخی موارد نیز در پخت یک غذا یا شیرینی دیگر مورد استفاده قرار گیرد. به‌طور مثال در پخت و تهیه رنگینک از حلوای آرد یا همان حلوای سیاه یا ترحلوا استفاده می‌شود.

از انواع مشهور حلوا می‌توان به ترحلوا، حلوا شکری، حلواهویج، حلواگردویی، حلوا ارده، حلوا لوز، حلوا دورنگ و غیره اشاره کرد.

مواد اولیه تهیه حلوا برحسب نوع آن مختلف است. برای نمونه حلوای آرد گندم از مخلوط شدن آرد سفید گندم با روغن آفتابگردان و شیره انگور و هل و گلاب و مغز پسته و زعفران و به جای شیره می‌توان شکر استفاده کرد بر روی آتش شدید به دست می‌آید.

طرز تهیه چند نوع حلوا مجلسی
طرز تهیه چند نوع حلوا مجلسی

این مطلب هم مطالعه کنید : طرز تهیه انواع پیش غذا

طرز تهیه حلوا ساده

حلوا یکی از قدیمی ترین و پر طرفدارترین دسرهای سنتی ایران است. البته به مرور زمان دیگر از حلوا به عنوان دسر یا غذا استفاده نمی شود و حلوای آرد گندم بیشتر برای مراسم های مذهبی مثل مراسم ختم مورد استفاده قرار می گیرد.

 آرد را دو مرتبه الک کنید تا کاملا صاف و یکدست شود سپس یک ظرف مناسب روی حرارت قرار دهید و روغن مایع را داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن مایع داغ شد حرارت زیر قابلمه را ملایم کنید تا روغن داغ بماند. در مرحله بعدی یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و آرد را به آن اضافه کنید.

 آرد را تفت دهید تا تغییر رنگ دهید و رنگش کمی مایل به کرمی شود. توجه داشته باشید که این مرحله خیلی مهم است چون اگر از آرد غافل شوید سریع ته می گیرد.

اگر آرد بسوزد طعم حلوای شما خراب می شود. پس از اینکه رنگ آرد تغییر کرد روغن را به صورت داغ به آرد اضافه کنید و خوب تفت دهید تا روغن و آرد کاملا یکدست شوند. حرارت زیر تابه را کم کنید و شربت را کم کم به حلوا اضافه کنید.

در این مرحله ممکن است کمی آرد گلوله شود ولی با هم زدن مداوم باز می شود. مواد را با قاشق خوب مخلوط کنید تا حلوا حالت خمیری به خود بگیرد.

طرز تهیه حلوا زنجبیلی

برای تهیه حلوای زنجبیلی تبریزی ابتدا آرد گندم را دو مرتبه الک می کنیم سپس در قابلمه ای مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم و کمی تفت می دهیم تا بوی خامی آرد از بین برود ولی تغییر رنگ نباید بدهد باید با حرارت ملایم حدود ۳۰ دقیقه آرد را تفت دهید و بعد از گرفتن بوی خامی آرد را الک کنید و مجدد به قابلمه برگردانید.

برای رسیدن به کیفیت خوب حلوا زنجبیلی باید از مخلوط کره و روغن جامد استفاده کرد تا بافت نرمی داشته باشد پس مخلوط کره و روغن جامد را  را در تابه ای می ریزیم تا آب شود و بعد آرد تفت داده شده را به آن می افزاییم و تفت می دهیم تا منسجم شود و به رنگ طلایی در می آید و روغن به خورد آرد برود.

یک ظرف مستطیل را انتخاب کنید و کف آن کاغذ روغنی پهن می کنیم و آرد را داخل قالب می ریزیم و با کف قاشق حلوا را فشار می دهیم تا روی آن صاف شود و بعد روی حلوا پودر گردو را می ریزیم و اجازه می دهیم تا حلوا ۳۰ دقیقه در فریرز بماند بعد کاملا خنک شود.

بعد آن را با کاتر یا چاقو برش می زنیم به هر شکلی که تمایل دارید مثلا لوزی لوزی مدل زیبای است و آرام کاغذ روغنی را از قالب بیرون می آوریم چون این مدل حلوا بافت ترد و شکننده ای دارد. حلوا ها را در دیس می چینیم شما می توانید از قالب های سلیکونی نیز برای تهیه این حلوا استفاده کنید.

برگرفته از پارسی دی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *