Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

طرز تهیه شربت بهار نارنج

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
شربت بهار نارنج-مجله تک آشپز

اگر به شیراز سفر کردید، نوشیدن شربت بهار نارنج یا دمنوش خوش‌طعم آن را در باغ دلگشا، سعدیه و حافظیه از دست ندهید. شربت بهار نارنج سوغات اصیل بهار و شیراز است. شکوفه بهار نارنج در کنار عطر و طعم بی‌نظیری که دارد، بسیار پرخاصیت است.

عطر بهار نارنج بسیار خاطره‌انگیز است. هر بار نام بهار نارنج را می‌شنوید، بی‌شک به یاد باغ‌های نارنج در استان مازندران می‌افتید. در فصل بهار هم، تمام کوچه پس کوچه‌های شیراز از عطر شکوفه‌های بهار نارنج پر می‌شود. موطن اصلی بهار نارنج کشور چین است.

بهار نارنج را هم به صورت شربت و مربا و هم به صورت دمنوش می‌توانید استفاده کنید.

مهمترین خاصیت بهار نارنج، این است که آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است. تهیه عرق بهار نارنج از گذشته یکی از رایج‌ترین روش‌های استفاده از این شکوفه خوش‌بو است.
با استفاده از عرق بهار نارنج، شکر یا نبات، این شربت  را درست می‌کنند.

طرز تهیه شربت بهار نارنج در خانه بسیار ساده است، با این حال، شربت بهار نارنج آماده هم در بازار به فروش می‌رسد. شما می‌تواند آن را تهیه و در فصل تابستان استفاده کنید.
طریقه مصرف شربت بهار نارنج هم بسیار راحت است. کافی است آن را با مقداری آب و یخ ترکیب کنید. شربت خنک بهار نارنج به رفع عطش و خوش‌بو کردن دهان در فصل گرم سال کمک می‌کند.

بهار نارنج سرشار از ویتامین‌ ب، ویتامین دی و سی است. این گیاه معطر، همچنین سرشار از منگنز، کلسیم، روی، سلنیوم، مس، سدیم و پتاسیم است. این مواد مغذی برای سلامتی بسیار مفید هستند و به تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بدن کمک می‌کنند.

نوشیدن شربت خنک بهار نارنج، تاثیر مستقیم بر سیستم عصبی دارد، بسیار آرام‌بخش است و در کاهش سردردهای عصبی موثر است.

کسانی‌که به دنبال نوشیدنی‌های آرام بخش هستند، می‌توانند مقاله انواع دمنوش را بخوانند و با انواع نوشیدنی گرم و تسکین‌دهنده اعصاب آشنا شوند.

انواع شربت بهار نارنج در زیر معرفی شده اند که بسیار کاربردی و مناسب پذیرایی در فصل گرم سال است و همچنین شما عزیزان می توانید جهت مشاهده دستورات تهیه نوشیدنی های خنک مخصوص تابستان روی لینک انواع نوشیدنی ها کلیک کنید.

  • شربت بهار نارنج و خاکشیر
  • شربت بهار نارنج و عسل
  • شربت بهار نارنج و گلاب
  • شربت بهار نارنج و بید مشک

مواد لازم جهت تهیه شربت بهار نارنج

شکر: ۳ لیوان
آب: ۱ لیوان
عرق بهار نارنج: ۱ لیوان
زعفران دم کرده: به مقدار کافی
گلاب: یک چهارم لیوان
آب لیمو ترش تازه: ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت بهار نارنج-مجله تک آشپز
طرز تهیه شربت بهار نارنج-مجله تک آشپز

طرز تهیه شربت بهار نارنج

برای تهیه شربت بهار نارنج مجلسی ابتدای کار شکر را به همراه آب درون یک قابلمه مناسب می ریزیم و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم شربت جوش بیاید و شکر درون آب کاملا حل شود

حالا عرق بهار نارنج را به همراه گلاب و زعفران دم کرده به شربت اضافه می کنیم و کمی مخلوط می کنیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم جوش بزند تا شربت به قوام مطلوب برسد.

در مرحله بعد پس از گذشت این زمان آب لیمو ترش تازه را به شربت بهار نارنج اضافه می کنیم و هم می زنیم، سپس قابلمه را از روی حرارت بر می داریم. در ادامه اجازه می دهیم شربت بهار نارنج کاملا خنک شود.

حالا یک ظرف شیشه ای درب دار انتخاب می کنیم، سپس شربت را درون آن می ریزیم و درون یخچال نگهداری می کنیم. برای درست کردن شربت بهار نارنج حدود یک تا دو قاشق از شربت درون لیوان سرو می کنیم.

در نهایت مقداری آب خنک روی شربت بهار نارنج اضافه می کنیم و هم می زنیم. در آخر بسته به سلیقه مقداری تخم شربتی یا خاکشیر درون لیوان می ریزیم و با شربت ترکیب می کنیم، سپس سرو می کنیم. گوارای وجود.

فرآورده‌های بهار نارنج

علاوه بر شربت می توان از فرآورده های بهار نارنج نیز بهره برد در ادامه شما را با آن ها آشنا می کنیم.

عرق بهار نارنج: آب حاصل از تقطیر گل‌های بهار نارنج، عرق بهار نارنج نامیده می‌شود که طبیعتی گرم دارد و در آشپزی و برای معطر کردن شربت‌‌ها مورد استفاده قرارمی‌گیرد.
مربای بهار نارنج: از شکوفه بهار نارنج، مربای لذیذی تهیه می‌شود که خواص مفید شکوفه را دارد و مقوی معده و ضد تشنج است.

دم‌کرده بهار نارنج: اگر یک قاشق مرباخوری از گل شکوفه خشک نارنج را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و در فنجان را ببندید، پس از حدود ۱۰ دقیقه، یک نوشیدنی بسیار خوشبو و نشاط‌آور تولید می‌شود.

بستنی و فالوده بهار نارنج: امروزه استفاده از بهارنارنج در بستنی‌ها به‌ویژه در شهرستان بابل بسیار رایج است و سال‌ها است که بستنی و فالوده بهار نارنج در شیراز و کاشان نیز خورده می‌شود.

فرآورده های شربت بهار نارنج-مجله تک آشپز
فرآورده های شربت بهار نارنج-مجله تک آشپز

نکات مهم تهیه شربت بهار نارنج

  • شما می‌توانید تخم شربتی یا خاکشیر تمیز شده را به شربت بهار نارنج اضافه کنید.
  • برای رنگ و طعم بهتر شربت بهار نارنج می‌توان زعفران دم‌کرده نیز به آن اضافه کرد.
  • برای تهیه یک شربت لذیذتر، می‌توان عرق بهار نارنج را با عرق بیدمشک، تخم شربتی، عسل، شربت سکنجبین، زعفران دم‌کرده و گلاب مخلوط کرد.
  • بهتر است شربت بهار نارنج را در یخچال نگهداری کنید تا خراب نشود.
  • عرق بهار نارنج خیلی زود فاسد می‌شود، بنابراین باید در ظروف مات و به دور از نور خورشید نگهداری شود.
  • اگر شربت به دست آمده از مربای بهار نارنج، غلظت کافی و مورد نظر شما را نداشت، می‌توانید آن را در ظرفی جداگانه با کمی شکر بجوشانید و سپس آن را مصرف کنید.
نکات مهم تهیه شربت بهار نارنج-مجله تک آشپز
نکات مهم تهیه شربت بهار نارنج-مجله تک آشپز

کلام آخر
بهار نارنج گیاه پرفایده‌ای است که عطر فوق‌العاده‌ای دارد. استفاده از بهار نارنج ، مربا و انواع دمنوش بسیار پرطرفدار است. همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، این گیاه فواید زیادی برای تسکین و آرامش اعصاب دارد.

نوشیدن شربت بهار نارنج علاوه بر رفع عطش به خوش‌بو کردن دهان و رفع مشکلات گوارشی کمک می‌کند. شما می‌توانید این شربت را با عسل، گلاب، بیدمشک و خاکشیر ترکیب و طعم و فایده آن را دو چندان کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *