Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

دکستروز در شکلات

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
پودر دکستروز در شکلات

پودر دکستروز در شکلات یک پودر فشرده شده است که از نوعی گلوکز طعم دار و تحت فشار بالا درست می شود اینگونه هم‌ می توان گفت که دکستروز نوعی قند ساده است که از ذرت مشتق شده و به عنوان نوعی گلوکز طبیعی در صنایع غذایی کاربردهای فراوانی دارد. به بیان دیگر دکستروز نوعی مونوساکارید ساده است که از تجزیه مواد غذایی نشاسته داری همچون ذرت ایجاد می شود و از آن به عنوان یک قند طبیعی در صنایع غذایی برای طعم دادن به مواد غذایی مانند انواع شکلات، آدامس، بستنی، شیرینی، انواع نان و غیره استفاده می گردد. دکستروز از لحاظ شیمیایی با گلوکز یکسان بوده و به شکلی کریستالی کاربرد دارد.

پودر دکستروز در شکلات|مجله تک آشپز
پودر دکستروز در شکلات

چرا از دکستروز در شکلات استفاده می شود؟

دکستروز یک قند ساده است به شکلی که بدن می تواند به سرعت از آن برای تولید انرژی بهره گیرد. دکستروز موجود در شکلات برخلاف قندها و مواد شیرین کننده دیگر به سرعت باعث افزایش سطح قند خون و تحریک بدن برای ساخت انسولین نمی شود.

دکستروز یک نوع قند طبیعی است که از موادی مانند عسل و بسیاری از میوه های طبیعی و بخصوص به صورت پردازش شده از ذرت یا شربت ذرت استخراج می شود. دکستروز استخراج شده از میوه ها یا مواد گوناگون با نام های دیگری نظیر شکر ذرت، شکر برنج، شربت برنج، شکر انگور، شکر گندم و غیره شناخته می شود.

این ماده به عنوان یک افزودنی کاملاً طبیعی علاوه بر آنکه باعث شیرین و طعم دار شدن انواع شکلات می شود مصرف زیاد یا طولانی مدت شکلات هایی که با استفاده از آن ساخته می شوند باعث افزایش قند خون و ایجاد بیماری هایی مثل دیابت در فرد مصرف کننده نمی شود.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد و جالب دکستروز که باعث می شود از آن در صنایع غذایی مختلف مثل صنایع شکلات سازی استفاده شود حرارت منفی این نوع قند است به این معنا که وقتی دکستروز حل شود یک اثر خنک کننده ایجاد کرده و آن را با طعم نعنا بسیار سازگار می کند.

برای پی بردن به این امر می توان دکستروز را به طور مستقیم در دهان خود قرار داده و احساس خنکی و تازگی آن را حس نمود. استفاده از دکستروز در شکلات باعث می شود شکلات در دمای محیط به سرعت نرم نشود.

چرا از دکستروز در شکلات استفاده می شود؟
چرا از دکستروز در تولید شکلات استفاده می شود؟

دکستروز از چه اجزاء شیمیایی تشکیل می شود؟

دکستروز همانطور که گفته شد یک قند ساده و طبیعی است که از عسل و انواع میوه به خصوص ذرت استخراج می شود. از نظر شیمیایی در ساختار دکستروز از موادی مثل کربن با نماد شیمیاییC، اکسیژن با نماد شیمیایی O، هیدروژن با نماد شیمیایی H بهره گرفته می شود که به شکل خاصی در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

دکستروز به عنوان یک قند طبیعی چه ویژگی هایی دارد؟

دکستروز به عنوان یک قند طبیعی پس از استخراج در فرم کریستال برای استفاده در صنایع غذایی عرضه شده و از لحاظ شیمیایی تقریباً با گلوکز یکسان می باشد.

از جمله ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد دکستروز که آن را از دیگر قندها متمایز می کند می توان به مواردی مانند راحتی تخمیر، کمک به قهوه ای و تیره شدن مواد غذایی مختلف، خشک و غیر چرب شدن مواد غذایی مثل شکلات در صورت مصرف به حالت کریستالی، هیدراکرامیک بودن دکستروز در شکلات که باعث حفظ رطوبت در شکلات و مواد غذایی به خصوص می شود.

تضعیف کریستال شدن در شکلات و نرم کردن بافت آن ، اضافه کردن حجم، جلوگیری از کریستالیزاسیون شکر و به خصوص افزایش عطر و طعم شکلات می گردد. همچنین دﮐﺴﺘﺮوز اﻧﻬﯿﺪروز ﯾﮏ ﺗﺮﮐﯿﺐ اﯾﺪه آل ﺑﺮای ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻨﯽ ﺳﺎﮐﺎروز در انواع شکلات است که وجود آب در آن ها منع شده یا باید به حداقل ها اکتفا شود که این امر باعث افزایش کیفیت غذایی آن ها می گردد.

سخن پایانی

دکستروز در شکلات به عنوان یک قند ساده و طبیعی که از ذرت استخراج می شود کاربرد دارد. این نوع قند ساده که از ذرت، عسل انواع مواد خوراکی یا میوه استخراج می شود شبیه به فروکتوز بوده و از نظر شیمیایی با گلوکز قند خون یکسان می باشد.

به این معنا که مصرف آن نه تنها باعث آسیب رسیدن به بدن نمی شود بلکه به دلیل طبیعی بودن به سرعت جذب خون شده و مانند دیگر قندها باعث افزایش سریع سطح قند خون مصرف کننده و ایجاد بیماری دیابت یا قند خون نمی شود.

امروزه از دکستروز در شکلات و  انواع صنایع غذایی به خصوص صنایع شکلات سازی به صورت گسترده استفاده می شود. چون استفاده از دکستروز در شکلات علاوه بر آنکه به عنوان یک شیرین کننده عمل می کند می تواند به عنوان یک نگهدارنده طبیعی باعث حفظ کیفیت شکلات در یک دوره زمانی مشخص شود.

همچنین دکستروز در شکلات می تواند عنوان یک عامل ضد کلوخه ای شدن انواع شیرینی به خصوص شکلات عمل کرده و از کاهش کیفیت آن ها جلوگیری نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *