Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

طرز تهیه دسر ماقوت زعفرانی

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
طرز تهیه دسر ماقوت زعفرانی

دسر ماقوت زعفرانی از دسر‌های ساده و خوشمزه‌ای است که در ماه رمضان جایگاه مهمی در بین روزه‌داران یزدی و مشهدی دارد اگرچه دسر ماقوت زعفرانی را در بقیه ماه‌های سال نیز درست کرده و در هر آب ‌و هوایی از آن لذت می‌برند.
طرز تهیه دسر ماقوت زعفرانی در این دو شهر با هم تفاوت‌هایی دارد در این مقاله طرز تهیه ماقوت یزدی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه دسر ماقوت زعفرانی
طرز تهیه دسر ماقوت زعفرانی

ماقوت چیست؟

ماقوت مناسب ایام صیام است. ماقوت شباهت ظاهری نزدیکی به درست ‌کردن نشاسته، ژله یا حلوا دارد. هرچند از لحاظ شفافیت ظاهری همان به درست ‌کردن نشاسته نزدیک است، اما بی‌شباهت به طرز تهیه یک حلوای رقیق‌تر نیز نیست.

دسر ماقوت زعفرانی در عین خوشمزگی و خوش عطری، به دلیل وجود بادام و پسته بسیار مقوی و انرژی دهنده است و روش پخت آسانی دارد. معمولا دسر ماقوت زعفرانی را در ماه رمضان برای افطار درست می‌کنند، اما برای خوردن دسر ماقوت خودتان را محدود به زمان و مکان نکنید.

هر استانی از کشور عزیزمان با خوراکی‌های خاصی که دارد در یاد‌ها زنده می‌شود. ماقوت یزدی نیز شهرت زیادی دارد و اگر در میان دسر‌ها و غذا‌های قدیمی یزد به گشت‌وگذار بپردازید، حتماً چشمتان به طرز تهیه دسر ماقوت عفرانی خواهد خورد.

طرز تهیه انواع دسر

دسر ماقوت زعفرانی را به دلیل شباهت ظاهری و مزه بسیار شبیه فالوده یزدی می‌دانند و بهتر است همین‌ جا تاکید کنیم که فرق فالوده یزدی با فالوده شیرازی از زمین تا آسمان است و هیچ شباهت ظاهری به هم ندارد. دسر ماقوت زعفرانی که به ماقوت یزدی نیز شناخته می‌شود را مطابق دستور زیر درست کنید.

مواد لازم جهت تهیه دسر ماقوت زعفرانی

  • نشاسته: ۳ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • آب: ۲ پیمانه
  • گلاب: ۱/۲ پیمانه
  • خلال بادام: به میزان لازم
  • خلال پسته: به میزان لازم

طرز تهیه دسر ماقوت زعفرانی

یک کاسه بردارید و نشاسته را با آب به‌خوبی در آن حل کنید. حواستان باشد که امکان گوله‌گوله شدن نشاسته در طرز تهیه دسر ماقوت زعفرانی با نشاسته زیاد است و باید این کار را به‌آرامی و با‌دقت انجام دهید.

اگر از پودر نشاسته استفاده می‌کنید، حتماً آن را الک کنید. الک کردن نشاسته ادامه کار را راحت‌تر می‌کند. حالا که آب و نشاسته به‌خوبی باهم ترکیب شده‌اند، آنها را روی حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید تا سفت نشوند. این کار را آنقدر ادامه دهید تا نشاسته و آب به نقطه‌جوش برسند. بهتر است شکر را در ظرفی جدا با مقداری آب ترکیب کنید، حرارت دهید تا شربت رقیقی درست شود. سپس شربت را به محلول آب و نشاسته اضافه کنید. ابتدا مطمئن شوید که شربت با نشاسته خوب ترکیب شده است، سپس به سراغ اضافه‌کردن گلاب و زعفران بروید.

گلاب را برای خوش‌عطر کردن اضافه می‌کنند، شما نیز هر ترکیب عطر داری که دلتان می‌خواهد را در این مرحله اضافه کنید. بعضی از افراد بوی هل را به گلاب ترجیح می‌دهند. در آخر نیز خلال بادام و خلال پسته را به ترکیب اضافه کنید، مواد را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید چند ساعتی در یخچال بماند. دسر ماقوت زعفرانی سرد و خوشمزه برای روز‌های گرم تابستان نیز بسیار انرژی‌بخش است.

در دستور قدیمی دسر ماقوت یزدی فقط آب وجود دارد، اما در حال حاضر ماقوت زعفرانی را با آب یا شیر درست می‌کنند و محدودیتی برای آن قائل نیستند. استفاده از شیر این دسر را مقوی ‌تر می‌کند.

اگر طرز تهیه دسر ماقوت زعفرانی به درستی انجام شود، ماقوت شفاف می‌شود و برای سرو کردن می‌توان آن را برش داد.

شاید بد نباشد حالا که درباره یزد و دسری از آن صحبت می‌کنیم، اشاره‌ای به مقاله طرز تهیه کیک یزدی محبوب این شهر نیز داشته باشیم. شما در هر شهری که هستید، با هر فاصله‌ای از یزد، امکان خرید این کیک را دارید و محبوبیت آن سال‌های زیادی است که به سراسر ایران رسیده است.

ماقوت مناسب ایام صیام است. با این دسرها در مقاله انواع دسر و شیرینی مناسب ماه رمضان بیشتر آشنا می‌شوید. ماقوت شباهت ظاهری نزدیکی به درست‌کردن نشاسته، ژله یا حلوا دارد. هرچند از لحاظ شفافیت ظاهری همان به درست‌کردن نشاسته نزدیک است، اما بی‌شباهت به طرز تهیه یک حلوای رقیق‌تر نیز نیست. این دسر در عین خوشمزگی و خوش عطری، به دلیل وجود بادام و پسته بسیار مقوی و انرژی دهنده است و روش پخت آسانی دارد. معمولا ماقوت را در ماه رمضان برای افطار درست می‌کنند، اما برای خوردن ماقوت خودتان را محدود به زمان و مکان نکنید.

در دستور قدیمی دسر ماقوت یزدی فقط آب وجود دارد، اما در حال حاضر ماقوت یزدی را با آب یا شیر درست می‌کنند و محدودیتی برای آن قائل نیستند. استفاده از شیر این دسر را مقوی‌تر می‌کند.

اگر طرز تهیه ماقوت یزدی به درستی انجام شود، ماقوت شفاف می‌شود و برای سرو کردن می‌توان آن را برش داد.

شاید بد نباشد حالا که درباره یزد و دسری از آن صحبت می‌کنیم، اشاره‌ای به مقاله طرز تهیه کیک یزدی محبوب این شهر نیز داشته باشیم. شما در هر شهری که هستید، با هر فاصله‌ای از یزد، امکان خرید این کیک را دارید و محبوبیت آن سال‌های زیادی است که به سراسر ایران رسیده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *