Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

چگونه جوش های سر سیاه را از بین ببریم؟

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
چگونه جوش های سر سیاه را از بین ببریم-مجله تک آَشپز

جوش‌های سر سیاه (به انگلیسی: Blackhead) جوش‌های زیرپوستی است؛ که به عقیدهٔ متخصصان پوست کاملاً قابل درمان است و در خیلی از موارد بعد از درمان ردّی از خود به‌جا نمی‌گذارد. آکنه یا جوش جوانی، از بیماری‌های شایع دوران نوجوانی و جوانی است. این بیماری موجب بروز شکل‌های مختلف ضایعات پوستی می‌شود.
در درمان و تجویز دارو، توجه به نوع ضایعات پوستی دارای اهمیت است. به‌طورکلی، ضایعات آکنه به دو دستهٔ التهابی و غیرالتهابی تقسیم می‌شود. اولین ضایعات ایجادشده در آکنه، ضایعات غیرالتهابی است که «کومدون» نام دارد.

از کومدون در سطح جامعه بیشتر با نام جوش زیرپوستی یاد می‌شود. کومدون‌ها یا سرسیاه هستند (باز) یا سرسفید (بسته). ضایعات التهابی، آکنهٔ قرمزرنگ و گاهی چرکی است. توصیهٔ کلی در مورد آکنه «دستکاری نکردن جوش» است. دستکاری جوش‌ها، به‌ویژه جوش‌های التهابی، موجب بروز عوارضی مانند باقی‌ماندن جای جوش می‌شود. دستکاری غیراصولی ضایعات غیرالتهابی (کومدون)، مثلاً کندن آن‌ها نیز موجب بروز این عوارض خواهد شد.

منبع ویکی پدیا

پوست بخش زیادی از شادابی و زیبایی هر چهره ای را میسازد. جوش های سر سیاه از معضل های زیبایی پوست میباشد. خانمها و آقایان بسیاری درگیر با جوش های سر سیاه هستند. عموما افرادی که پوست چرب دارند؛ بیشتر از این مسئله رنج میبرند. اما در پوست های خشک هم این نوع آکنه مشاهده شده است. راهکار های مختلفی برای حل این معصل وجود دارد پس در ادامه با مجله ی تک آشپز همراه باشید تا به بررسی بیشتر جوش های سر سیاه بپردازیم:

چگونه جوش های سر سیاه را از بین ببریم-مجله تک آَشپز

چسب بینی و ماسک زغال برای جوش های سر سیاه

همه میدانند خراشیدن و کندن پوست کار نادرستیست! چرا که ممکن است باعث بروز عفونت و لک و خراشیدگی و زخم پوستتان شود. برای این افراد بهترین جایگزین، چسب های بینی میباشد. یا ماسک هایی مثل ماسک ذغال که چسبندگی بسیار بالایی دارد و روی بینی خشک میشوند.

برای استفاده از چسب و ماسک آن را فقط روی موضع جوش سر سیاه دار بگذارید. در ضمن هیچ وقت از آن ها برای جوش های چرکی استفاده نکنید. پس از محکم کندن چسب یا ماسک؛ دقت کنید که پوستتان در معرض هوای آلوده قرار نگیرد.

از معایب این روش این است که پس از اتمام کار منافذ آن قسمت تماما باز شده و مجددا امکان جوش های سر سیاه رابا کمی آلودگی یا چربی فراهم میسازد.

این نکته هم حائز اهمیت است که در صورت استفاده ی بیش از حد از چسب های بینی و ماسک هایی مثل ماسک زغال، خطر پرتقالی شدن پوست وجود دارد! و پوست های پرتقالی هم، جوش های سرسیاه بیشتری دارند.

همچنین به دلیل سفت بودن چسب و ماسک، موقع کشیدنشان، پوست دچار کشیدگی و در نتیجه چین و چروک های ریز میشود و بافتش را از دست میدهد. بنابر این توصیه میشود از این دو روش در مواقع ضروری فقط استفاده کنید.

همچنین این روش یک درمان نیست! بلکه صرفا مدتی باعث میشود که جوش های سر سیاه نباشند. بنابراین بهتر است به دنبال راهکارهای درمانی دیگری باشید.

چگونه جوش های سر سیاه را از بین ببریم-مجله تک آَشپز

خوابیدن با آرایش و اثر آن بر جوش های سر سیاه

از مهمترین عوامل جوش های سر سیاه  خوابیدن با صوذت نشسته و به خصوص صورت با آرایش است!

سطح پوست موقع استراحت، ممکن است منافذش باز تر شود به دلیل تعریق و… . ا این باز شدن منافذ، سبب میشود که مواد آرایشی و یا حتی چربی های روزمره، در منافذ پوست نفوذ پیدا کنند و به راحتی باعث بروز جوش سرسیاه شوند. اگر تا الان با آرایش میخوابیدید و یا صورتتان را قبل از خواب نمیشستید، حتما از این به بعد با پوست تمیز به رختخواب بروید. پس از مدتی، کم شدن جوش های سرسیاه را متوجه خواهید شد.

استفاده از انواع پاک کننده حاوی سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکساید؟

بنزوئیل پراکساید ها معمولا برای جوش های التهابی استفاده میشود. در صورتی که جوش های سر سیاه عموما هیچ التهابی ندارند. بنابراین استفاده از این دسته های دارویی توصیه نمی شود. در عوض، پاک کننده های حاوی سالیسیک اسید حاوی مواد مناسب پاک سازی پوست هستند. چرا که میتوانند سبب تجزیه عناصری بشوند که حفره ها و منفذ های پوست را مسدود می‌کنند. یعنی همان چربی های اضافه و سلول‌های مرده پوستتان. جالب است بدانید؛ سالیسیک اسید از پوست درخت بید گرفته میشوند.

بنابراین بهتر است این بار که میخواهید پاک کننده ی مخصوص پوستتان را تهیه کنید؛ موادتشکیل دهنده ی آن را نیز بررسی کنید تا نتیجه ی بهتری بگیرید.

چگونه جوش های سر سیاه را از بین ببریم-مجله تک آَشپز

برس مخصوص و اسکراب مداوم برای جوش های سر سیاه

در فروشگاه های ارایشی و بهداشتی، برس های پوست و صورت زیادی به فروش میرسد و شما بهتر است از برس مخصوص پوست خود استفاده کنید. و هرشب هنگام شست و شوی صورتتان، آن را با پاک کننده ی مخصوص پوستتان به صورت خود بکشید تا منافذتان پاکسازی و تمیز شوند. و گرد و غبار و آلودگی و چربی هایی که قرار است بعدا باعث ایجاد جوش های سر سیاه بر پوستتان شوند؛ از بین بروند. و جوش های سرسیاه نیز، به مرور کمتر شوند.

هم چنین استفاده از اسکراب ها برای رفع جوش های سر سیاه استفاده میشود. دانه های زبر اسکرابتان، با مالیده شدن بر قسمت ها جوش سرسیاه، میتواند آن ها را از بین ببرد. اسکراب های خانگی و بازاری زیادی وجود دارد. شما میتوانید همزمان با اسکراب، پوست خود را ویتامینه، آبرسانی، و جوانسازی  شاداب هم بکنید.

چگونه جوش های سر سیاه را از بین ببریم-مجله تک آَشپز

راه حل خانگی برای رفع جوش سر سیاه: روشور!

روشور به عنوان یک لایه بردار و اسکراب خانگی مورد استفاده قرار گیرد. یک روشور تمیز بردارید، بر سطح پوست خیس خورد و مرطوبتان بکشید تا فیتیله فیتیله شود. میتوانید برای خیس خوردن پوستتان حمام رفته یا صورتتان را بخور دهید.

برای اثر بخشی بیشتر؛ میتوانید از قبل روشور را در مقداری آب و گلاب بخیسانید تا خواص گلاب هم به پوستتان تازگی ببخشد.

هنگامی که روشور را بر قسمتی که جوش سر سیاه دارد میکشید؛ آن قسمت لایه برداری شده و باعث میشود حفره های جوش های سرسیاه تخلیه شده و توسط گلابی که به خورد روشور رفته است؛ تقویت شود. دقت کنید روشور پس از استفاده در جای مرطوب مانند حمام نماند. آن را میتوانید در ظرفی در بسته نگهداری کنید و یا در جاییی خارج از حمام بگذارید.

چگونه جوش های سر سیاه را از بین ببریم-مجله تک آَشپز

آیا ممکن است جوش های سر سیاه معانی دیگری داشته باشد؟

بله! جوش هایی که به سادگی رفع نشوند بر روی هر ناحیه ی صورت معنی خاصی دارد. مانند بیماری های قلبی و عروقی، گوارش، انواع کیست، کبد، مشکلات تخمدان  و… . بنابراین اگر تمام راه حل های موضعی را امتحان کردید و نتیجه ی مطلوبی نگرفتید؛ بهتر است به سراغ درون بدن خود بروید و آن را کنکاش کنید تا علت انواع آکنه های سمج خود را پیدا کنید تا با درمان مسئله، از دست آن ها رها شوید.

چگونه جوش های سر سیاه را از بین ببریم-مجله تک آَشپز

سخن پایانی

جوش های سرسیاه از معضل های هر پوستی میتواند باشد. با رعایت نکات پیشگیری ای که در بالا گفته شد میتوانید مانع از بروز این جوش ها بر روی صورتتان شوید. همچنین با اسکراب هاو برس پوست و چسب و ماسک، میتوانید آن ها را نابود کنید.

جهت مشاهده مطالب  مجله بانوان  کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *