Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

آشنایی با انواع رژیم لاغری دکتر زندی

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
آشنایی با انواع رژیم لاغری دکتر زندی

این روزها کاهش وزن و لاغری یکی از معیارهای بااهمیت زیبایی است. بسیاری از افراد برای رسیدن به تناسب اندام و وزن ایده‌آل سبک زندگی خود را تغییر می‌دهند و انواع رژیم لاغری را امتحان می‌کنند. اگر می‌خواهید با رژیم‌های مختلفی که موجب کاهش وزن می‌شود، آشنا شوید این مطلب را تا آخر بخوانید.

رژیم لاغری دکتر زندی
رژیم لاغری دکتر زندی

در زندگی مدرن یکی از بزرگ­ترین دغدغه­‌های انسان­های امروزی، افزایش وزن و یافتن روش­‌هایی برای کاهش آن است. دلایلی که سبب شده در زندگی مدرن درصد بیشتری از افراد دچار اضافه وزن شوند، کاهش تحرک، تغییر سبک­ زندگی، استفاده از خودرو به‌جای پیاده­‌روی، اضافه­‌شدن فست­‌فود به برنامه غذایی و… است.

پیشنهاد متخصصان تغذیه به افرادی که دچار اضافه وزن شده­‌اند، استفاده از برنامه غذایی و رژیم‌­های لاغری است. شاید در چند سال اخیر زیاد در مورد رژیم‌­های لاغری متفاوت شنیده باشید که در هر کدام از آنها مصرف برخی از غذاها و خوراکی­‌ها ممنوع و مصرف برخی از غذاها و خوراکی­‌ها پیشنهاد شده است. اما نکته مهم در مورد رژیم‌­های غذایی این است که اغلب آنها پایه و اساس علمی ندارند و ممکن است بدن فرد را با فقر یک عنصر مهم مانند ویتامین، پروتئین، کربوهیدرات و… مواجه کند.

پیشنهاد می‌­شود هنگام تحقیق در مورد رژیم لاغری از اصولی بودن آن مطمئن شوید یا رژیم غذایی خود را از متخصصان تغذیه دریافت کنید. در این مطلب قصد داریم به بررسی چند رژیم لاغری سالم و اصولی بپردازیم که در آنها بدون ایجاد مشکل برای بدن شما، کاهش وزن رخ می­دهد. اگر شما نیز علاقه­‌مندید در مورد انواع رژیم­‌های لاغری اطلاعاتی به دست آورید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

۱.رژیم کتوژنیک انواع رژیم لاغری

یکی از محبوب‌ترین انواع رژیم لاغری، رژیم کتوژنیک است. در این رژیم کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی حذف می‌شوند و بدن مجبور می‌شود برای تامین انرژی مورد نیاز چربی‌ها را بسوزاند و موجب کاهش وزن شود.

مزیت استفاده از رژیم کتوژنیک برای رسیدن به تناسب اندام این است که لازم نیست درگیر کالری‌شماری شوید.

رژیم کتو بر عملکرد هورمون‌های زنانه هم تاثیر دارد و باعث از بین رفتن کیست تخمدان می‌شود. زیرا اغلب خانم‌هایی که کیست تخمدان دارند با حذف کربوهیدرات از رژیم غذایی خود درمان می‌شوند و سلامت خود را باز می‌یابند.

به جز مواردی که نام بردیم رژیم لاغری کتوژنیک با کم کردن احساس گرسنگی و بیشتر کردن بافت عضلانی در درمان دیابت و زیبایی پوست و مو هم تاثیر بسیاری دارد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که رژیم کتو ممکن است برای برخی از افراد با خستگی، سردرد و یبوست همراه باشد.

۲.رژیم مدیترانه

رژیم مدیترانه‌ای یکی از بهترین انواع رژیم لاغری است که بدون آسیب به سلامتی موجب کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام می‌شود. کسانی که رژیم مدیترانه‌ای دارند باید انواع میوه و سبزیجات از رنگ‌های مختلف استفاده کنند و به جای روغن‌های با اسید چرب ترانس، روغن‌های سالم مانند روغن زیتون و روغن کنجد را جایگزین کنند. گوشت مرغ و ماهی و آجیل، عدس ادویه‌های متنوع هم در این رژیم غذایی باید گنجانده شوند.

در رژیم لاغری مدیترانه‌ای میزان چربی در وعده‌های غذایی کم است و ورزش کردن حتما باید در برنامه‌ها گنجانده شود. به عبارت دیگر رژیم مدیترانه بیشتر از اینکه بایدها و نبایدهای غذایی باشد، یک سبک زندگی سالم مختص نواحی مدیترانه‌ای است.

بهتر است بدانید لیست خوراکی‌ها و تنقلاتی که در رژیم لاغری مدیترانه‌ای ممنوع است شامل شکر، غلات تصفیه شده مانند نان سفید، غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس، نوشابه، بستنی، شکلات است.

در رژیم مدیترانه‌ای هم مانند رژیم کتو لازم نیست کالری غذاهای مصرفی را بشمارید.

۳.رژیم اتکینز

بین انواع رژیم لاغری، رژیم اتکینز یکی از پرطرفدارترین رژیم‌هاست که بر اساس کم کردن کربوهیدرات موجب کاهش وزن می‌شود. وجه تسمیه این رژیم از نام دکتر رابرت اتکینز است که این برنامه غذایی را طراحی کرده است. لیست غذاهایی که در رژیم لاغری اتکینز مورد استفاده قرار می‌گیرد به رژیم کتوژنیک شباهت زیادی دارد.

در این برنامه غذایی انواع گوشت، تخم مرغ، ماهی‌های چرب و روغن‌های سالم مشاهده می‌شود. همچنین فردی که از این رژیم استفاده می‌کند حتما باید آجیل، زیتون و سبزیجاتی که کربوهیدارت محدود دارند مانند کلم بروکلی و اسفناج را بگنجاند.

استفاده از انواع شیرینی، شکلات، نوشابه، آبمیوه‌های صنعتی، نشاسته و غذاهای کم چرب، حبوبات و میوه‌هایی مانند انگور و موز در رژیم اتکینز ممنوع است. البته نکته مثبت این رژیم انعطاف‌پذیری آن است. زیرا استفاده از کربوهیدارت‌ها فقط در دو هفته اول ممنوع است و به مرور می‌توان جو، برنج و سیب‌زمینی و برخی از میوه‌ها را مصرف کرد.

۴.رژیم وگان

رژیم وگان یکی از انواع رژیم لاغری است که در مدت زمان کوتاهی باعث کاهش وزن می‌شود. در این رژیم میوه و سبزی جایگزین محصولات حیوانی می‌شود. آجیل، غلات کامل مانند کینوا، جو سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، کراکر، گندم کامل، حبوبات، دانه‌ها مانند دانه چیا، دانه شاهدانه، کنجد و تخمه آفتابگردان، محصولات حاوی سویا مانند توفا، شیرسویا، دانه‌های سویا در کنار میوه و سبزی نیازهای تغذیه‌ای فرد را تامین می‌کنند.

اما ممنوعیت‌های رژیم وگان شامل موارد زیر است.

  • انواع گوشت مرغ، ماهی، اردک، پرندگان، صدف
  • تخم مرغ
  • شیر، پنیر، خامه، کره
  • محصولات مشتق از حیوانات مانند عسل، ژلاتین، آلبومین، کازئین

با این حساب میزان کاهش وزن در این رژیم چشمگیر است و در مدت زمان کوتاهی می‌تواند فرد را به تناسب اندام برساند.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که پایبند بودن به رژیم غذایی گیاهخواری به مدت طولانی ممکن است موجب کمبود کلسیم، آهن و ویتامین B12  و امگا ۳ شود.

۵. رژیم فستینگ

فستینگ یکی از انواع رژیم لاغری است که با محدود کردن ساعات مجاز برای غذا خوردن موجب کاهش وزن می‌شود. قاعده کلی این رژیم شباهت زیادی به روزه‌داری دارد؛ فردی که به این رژیم مقید است ۱۶ ساعت اجازه غذا خوردن ندارد، باید آب و نوشیدنی کم کالری بخورد و فقط طی ۸ ساعت باقی‌مانده از شبانه روز می‌تواند غذا بخورد.

البته رژیم فستینگ با قاعده‌های دیگر ۱۲ ساعتی و ۲۴ ساعتی هم اجرا می‌شود. حتی برخی از افراد پیرو قاعده ۵ به ۲ در هفته هستند. یعنی ۵ روز در هفته به صورت عادی غذا می‌خورند و ۲ روز دیگر را با حداقل کالری دریافتی سپری می‌کنند.

با اینکه رژیم لاغری با فستینگ موجب تنظیم میزان قند خون و کلسترول می‌شود اما ممکن است در برخی از افراد موجب احساس کسالت و بی‌حالی شود.

۶.رژیم کانادایی

بین انواع رژیم لاغری رژیم کانادایی کمتر شناخته شده است؛ اما تاثیر چشمگیری در کاهش وزن دارد. این رژیم شباهت زیادی به رژیم مدیترانه‌ای دارد و سرشار از میوه و سبزی، آجیل، ماهی، روغن سالم است و به هیچ وجه نشانی از شیرینی و چربی ترانس در آن مشاهده نمی‌شود. در این رژیم لازم است میزان نوشیدن آب به حد کافی باشد و فرد حتما برنامه ورزشی منظمی داشته باشد.

 البته بهتر است بدانید رژیم کانادایی بسیار محدودکننده و سخت‌گیرانه است؛ به همین دلیل به صورت ۷ یا ۱۵ روزه طراحی می‌شود و میزان غذای هر روز مشخص و تعیین شده است.

آشنایی با انواع رژیم لاغری دکتر زندی
آشنایی با انواع رژیم لاغری دکتر زندی

جمع بندی

ورزش و کاهش کالری دریافتی موثرترین اقدامات برای کاهش وزن و رسیدن به اندام ایده‌آل هستند. انواع رژیم غذایی با محدودکردن کالری دریافتی روزانه چربی‌های اضافی را می‌سوزانند و با تقویت سیستم ایمنی در درمان بیماری‌ها تاثیر دارند. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره انواع رژیم لاغری در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم با استفاده از این اطلاعات بتوانید مناسب‌ترین برنامه غذایی را انتخاب کنید و به هدف کاهش وزن برسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *