Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

شرایط ازدواج مجدد مرد متاهل چیست؟

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
شرایط ازدواج مجدد مرد متاهل

از نظر قانون و شرع، یک مرد مجاز است که بیش از یک زن داشته باشد، اما برای تحقق چنین شرایطی، وجود یکسری شرایط الزامی است که ما در این مقاله در رابطه با این شرایط صحبت خواهیم کرد تا متوجه صفر تا صد این موضوع شوید.

شرایط ازدواج مجدد مرد متاهل
شرایط ازدواج مجدد مرد متاهل

این روزها بیش از هر زمان دیگری شاهد اختلافات مختلف میان زوجین هستیم و همین اختلافات باعث فروپاشی کل خانواده می شوند. یکی از این اختلافات که می تواند بنیان یک خانواده را از بین ببرد، ازدواج مجدد مرد متاهل است. بسیاری از آقایان بر این باور هستند که می توانند شرعا تا چهار زن عقدی داشته باشند و مشکلی برای آن ها پیش نیاید.

گفت چنین طرز فکری صحیح نمی باشد و برای آنکه یک مرد متاهل بتواند ازدواج مجدد دیگری را تجربه کند، وجود برخی شرایط الزامی است. حال اگر به هر طریقی با چنین پرونده ای درگیر هستید و چالش دارید، از بهترین وکیل خانواده جنوب تهران کمک بگیرید تا همه چیز تحت نظر یک متخصص پیش برود و مشکلی پیش نیاید.

شرایط ازدواج مجدد مرد متاهل در قانون

همانطورکه گفته شد، برای فراهم شدن موقعیت ازدواج مجدد مرد متاهل، وجود یکسری از شرایط الزامی است که یکی از مهم ترین و اصلی ترین این شرایط، در ماده ۵۶ قانون حمایت خانواده ذکر شده است و مطابق با آن، یک مرد زمانی می تواند به سراغ دومین همسر خود برود که رضایت همسر اول را گرفته باشد.

بعد از آنکه زوج رضایت همسر اول را خود را گرفت، باید اسناد و مدارکی به دادگاه ارائه دهد تا ثابت کند تمکن مالی مناسبی دارد و می تواند به تمام نیازها و خواسته های هردو همسر خود به خوبی پاسخ دهد. در چنین موقعیتی بررسی های لازم صورت می گیرد و اجازه ازدواج مجدد مرد متاهل صادر می شود.

دقت داشته باشید که اگر مرد بدون انجام مراحل مذکور، عقد دائم با همسر جدیدش انجام دهد و سپس درخواست ثبت قانونی عقد دائم را به دادگاه بدهد، درخواست وی رد خواهد شد. همچنین مرد باید عدالت و مساوات را نیز بین همسر اول و همسر دومی که اختیار می کند رعایت کند، زیرا در غیر این صورت یکی از همسران می تواند به دادگاه مراجعه کند و با اثبات عسر و حرج تقاضای طلاق داشته باشد.

حال سوالی که شاید برای بسیاری از افراد در این بخش پیش آید، این است که اگر همسر اول مرد، به ازدواج مجدد مرد رضایت ندهد تکلیف چیست؟ آیا می تواند ازدواج مجدد داشته باشد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم مرد در چنین حالتی نیز می تواند تصمیم به ازدواج مجدد بگیرد، اما برای اینکار باید دلایل زیر را داشته باشد:

  • ثابت کند که همسر اولش توانایی تمکین خاص را ندارد و بینشان رابطه زناشویی وجود ندارد.
  • ثابت کند که همسرش به یک بیماری بدون درمان یا جنون مبتلا است.
  • ثابت کند که همسرش نابارور است و نمی تواند فرزندی برای او به دنیا بیاورد.
  • اگر همسر اول به شدت معتاد باشد و تمایلی به درمان نیز نشان ندهد، مرد مجوز ازدواج مجدد بدون رضایت همسر اول را بدست خواهد آورد.
  • اگر زن با همسر یا خانواده ی وی رفتار زشت و ناپسند داشته باشد و دائم توهین کند، اجازه ازدواج مجدد به مرد داده خواهد شد.
  • اگر زوجه به مدت شش ماه یا بیشتر خانه و زندگی مشترک را ترک کند، مرد می تواند نسبت به ازدواج مجدد اقدام کند‌.
  • اگر زن به جرمی مرتکب شود که دادگاه برای او یک سال یا بیشتر حبس تعیین کند، مرد اجازه ازدواج مجدد را بدست خواهد آورد.
ازدواج مجدد مرد متاهل بدون رضایت
ازدواج مجدد مرد متاهل بدون رضایت

ازدواج مجدد مرد بدون رضایت دادگاه یا همسر اول

همانطور که گفته شد، ازدواج مجدد مرد بلامانع است، اما به شرطی که یا همسر اول رضایت به ازدواج مجدد بدهد یا مرد با اثبات برخی از موضوعات که به آن ها اشاره شد، رضایت دادگاه را بدست آورد. حال گاهی اوقات شرایط به گونه ای پیش می رود که مرد بدون کسب رضایت از همسر یا دادگاه، دست به ازدواج مجدد می زند؛ سوالی که در این حالت پیش می آید این است که حکم چنین ازدواجی چه می باشد؟

در پاسخ به شما عزیزان باید بگوییم که طبق ماده ۱۷ قانون حمایت از خانواده، مرد در صورتی که بدون رضایت همسر اول و دادگاه دست به ازدواج مجدد بزند، به شش ماه تا یک سال حبس جنحه ای محکوم خواهد شد. البته باید به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که عاقد و سر دفتری که چنین ازدواجی را ثبت می کنند با چنین مجازاتی جریمه خواهند شد. گاهی اوقات نیز امکان دارد مجوز دفتر شخص خاطی نیز باطل شود.

مدارک لازم برای ازدواج مجدد مرد

تا به اینجا گفتیم که یکی از مهم ترین شرایط ازدواج، رضایت همسر اول است. بنابراین یکی از مدارک ضروری که باید ارائه شود، رضایت نامه همسر اول یا حکم دادگاه که نشان دهنده بلامانع بودن ازدواج می باشد است؛ زیرا دفترخانه ها بدون وجود این رضایت نامه و مدرک ثبت ازدواج مجدد مرد را انجام نخواهند داد. البته برای ثبت ازدواج به مدارک دیگری نیز نیاز می باشد که عبارتند از:

  1. شناسنامه و کارت ملی
  2. جواب آزمایش های مختلف قبل ازدواج مانند آزمایش اعتیاد، آزمایش خون، آزمایش بیماری های مقاربتی و …

آیا ممکن است دادخواست ازدواج مجدد رد شود؟

در پاسخ به سوال مطرح شده باید گفت که بله، در برخی از موقعیت ها شرایط به گونه ای رقم می خورد که اجازه ازدواج مجدد به مرد داده نمی شود و به اصطلاح دادخواست رد می شود. یکی از بارزترین دلایل رد دادخواست ازدواج مجدد، عدم رضایت همسر اول یا عدم صدور مجوز توسط دادگاه است، اما گاهی اوقات بنا به شرایط دیگر این دادخواست رد می شود. برای مثال اگر وضعیت مالی مرد بررسی شود و مشخص گردد که مرد توانایی مالی لازم برای اداره دو همسر و دو زندگی را ندارد، اجازه ازدواج مجدد صادر نخواهد شد.

وضعیت مهریه همسر اول چه خواهد شد؟

سوال رایجی که معمولا برای خانم ها پیش می آید، این است که در صورت ازدواج مجدد مرد متاهل، تکلیف مهریه زن اول چه می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت اگر مرد بدون رضایت از همسر اولش، اقدام به ازدواج مجدد کند، همسر وی می تواند از او طلاق بگیرد و تمام حق و حقوقی که دارد را نیز دریافت کند. اما اگر مرد برای ازدواج مجددش، رضایت همسرش را بگیرد، زن دیگر امکان طلاق گرفتن نخواهد داشت، اما برای دریافت مهریه دیگر مشکلی نخواهد بود.

فراموش نکنید که مهریه یکی از اصلی ترین حقوق زنان است و اگر شما در این باره مشکلی دارید، می توانید با بهترین وکیل جنوب تهران مشورت کنید تا راه و روش رسیدن به حق و حقوقی که دارید به شما گفته شود یا با کمک وکیل از طریق قانون به حقتان برسید.

کلام آخر

ازدواج مجدد مرد، از لحاظ قانون و شرع کار اشتباهی نیست و این اجازه به آقایان داده شده است که بتوانند بیش از یک زن اختیار کنند. اما باید توجه داشته باشید که این ازدواج تنها در صورتی امکان پذیر است که یکسری شرایط وجود داشته باشد. از همین رو ما در این مقاله به طور کامل در رابطه با این شرایط صحبت کردیم و هر آنچه باید می دانستید را در اختیارتان قرار دادیم تا بهترین عملکرد را در رابطه با این موضوع داشته باشید.

منبع: vakilazma

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *