Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

برنج هاشمی گیلان مرغوب ترین برنج ایران

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
فروشگاه گیلسا

علت نامگذاری برنج هاشمی گیلان

برنج هاشمی گیلان از بهترین نژادهای برنج ایرانی است . علت نام گذاری آن هم به کاشف بذر این برنج برمیگردد. یوسف هاشمی کشاورز متولد سال ۱۳۲۶ اهل روستای چاپارخانه شهر خمام که به گفته خودش در سال ۱۳۶۴ متوجه تفاوت این بذر با سایر برنجها گردید و با جمع آوری و ازدیاد سال به سال آن موفق شد تا در اوایل دهه هفتاد آنرا به تولید انبوه برساند.

جالب است بدانید که با اینکه این برنج در سطخ وسیعی کشت می شود و همه از کیفیت عالی آن مطلع شده اند، این برنج هنوز بطور رسمی به نام آقای هاشمی ثبت نشده است! گویا برای ثبت این نام از ایشان هزینه ای درخواست شده است و ایشان توان پرداخت این مبلغ را نداشته اند. شاید تصور ما این بوده باشد که در این شرایط باید از ایشان تقدیر و افتخار این تلاش برای ایشان ثبت میشده! اما آنچه خواندید اتفاقی بوده که در واقعیت افتاده است.

برنج هاشمی گیلان با کیفیت ترین برنج 

برنج هاشمی یکی از مرغوب ترین انواع برنج هاست. برنجی با عطر و طعم بسیار دلپذیر که علاوه بر اینکه از بهترین هاست، سالمترین آن ها نیز هست. جالب است بدانید که نسبت به سایر تیره های برنج، برنج هاشمی با کود و سم بسیار کمتری تولید می شود. به عنوان مثال در روند کشت برنج هاشمی به هیچ عنوان از سموم دفع کرم ساقه خوار استفاده نمی شود. این بخاطر شرایط فیزیکی خاص ساقه های گیاه این برنج است که به دلیل باریکی و ظرافت فضای کافی جهت رشد و زندگی کرم ساقه خوار را ندارد!
برنج هاشمی جزو برنج های قدبلند به حساب می آید. یعنی ساقه و خوشه آن بلندتر  از برنج های دیگر است. وقتی که خوشه آن را در کنار برنج های خوب دیگر ، قرار می دهید، متوجه می شوید که طول بیشتری دارد. به دلیل این که این برنج ، ساقه بلندی دارد ، هر زمینی نمی تواند این برنج خوب را داشته باشد و پرورش بدهد. زمین کاشت ، باید از نظر مواد مغذی در حد مناسبی باشد؛ وگرنه در صورتی که توانایی شالیزار در حدی نباشد که بتواند تغذیه مناسبی را برای برنج هاشمی داشته باشد، این برنج خم می شود و ساقه های آن روی زمین می افتد. به این حالت  اصطلاحا گفته می شود که ساقه برنج ، خوابیده  یا افتاده است. این مساله همیشه جزو دغدغه های کشاورزان برنج کار است و به شدت از افتاد.

برنج هاشمی گیلان با کیفیت ترین برنج 

ما میخواهیم فروشگاه گیلسا را به شما معرفی کنیم. مناسب ترین قیمت برنج هاشمی گیلان در گیلسا.

گیلسا کل محصولات کشاورزی گیلان مثل برنج هاشمی گیلان، چای بهاره گیلان، بادام زمینی آستانه . فندق ییلاقات گیلان و… را در بالاترین سطح کیفی، بصورت مستقیم از مزارع و کشاورزان و باغداران گیلانی تهیه می کند و با مناسب ترین قیمت و پایین ترین هزینه آن را به کل کشور ارسال می کند. شما در هرکجای این سرزمین پهناور که باشید می توانید محصولات مورد نظر خود را به هر میزان که مایل باشید سفادش دهید و آن را در درب منزل تان تحویل بگیرید. در ادامه به معرفی بیشتر مصولات گیلسا خواهیم پرداخت.

مقاوم تر بودن برنج هاشمی در برابر آفت ها و استفاده از سموم کمتر

برنج هاشمی گیلان در برابر آفت های برنج از سایر گونه های برنج مقاومتر است. در این خصوص میتوان به آفت کرم ساقه خوار اشاره کرد. کرم ساقه خوار یکی از اصلی ترین آفت های برنج است. این کرم در ساقه برنج زندگی می کند و از درون ساقه شیره گیاه را میمکد. اما در ساقه برنج هاشمی نمیتواند زندگی کند. به این دلیل که ساقه برنج هاشمی به نسبت سایر برنج ها باریکتر است و کرم ساقه خوار امکان زندگی در آن را ندارد. و این خاصیت باعث میشود تا کشاورز سم بسیار کمتری برای دفع آفت استفاده نماید و محصول بسیار سالم تر تهیه گردد.

خواص برنج هاشمی گیلان

بخش اصلی و جدایی ناپذیر هر سفره ایرانی برنج خوش عطر و خوش طعم ایرانی است. اولین تجربه غذایی هر کدام از ما در کودکی با لعاب برنج آغاز شده­است که به دلیل غنی بودن آن از ویتامین ها و کربوهیدرات ، به ویژه در دوسال اول زندگی تاثیر به سزایی در رشد قدی و وزنی کودکانمان دارد.
برنج در اکثر نقاط جهان به عنوان بخش اصلی وعده‌­های غذایی استفاده می­شود. این خوراکی خوشمزه علاوه بر طعم بی­‌نظیری که دارد، دارای خواص متعددی نیز می­باشد. تقویت متابولیسم، مراقبت از پوست، کمک به بهبود عملکرد سیستم گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و حفاظت در مقابل سرطان و بیماری­‌های قلبی از دیگر خواص برنج به شمار می­روند.

انواع برنج ایرانی

در ایران به علت گستردگی سرزمین و حاصلخیزی خاک به خصوص در مناطق شمالی گونه های بسیار زیادی برنج کشت می‌شود.
چهار دسته اصلی برنج در ایران را می توان به انواع هاشمی، طارم، صدری، علی کاظمی و پرمحصول تقسیم بندی نمود. برنج هاشمی گیلان یکی از بهترین گونه­ های برنج بوده که خاستگاه اصلی آن استان گیلان می­باشد. این برنج دارای عطر و طعم و پخت منحصر به فردی است.

نکات مهم در تشخیص برنج هاشمی با کیفیت

شناخت برنج خوب کار سختی است بوده که نیازمند تجربه بسیاری در این زمینه می­باشد. یکی از فاکتورهای مهم در خرید موفق برنج ، تهیه برنج بدون واسطه از کشاورز است. ممکن است بر اساس تجربه خرید­های گذشته هر یک از ما در خرید برنج با کیفیت موفق نبوده باشیم.
از جمله نکات تشخیص برنج با کیفیت می­توان به این موارد اشاره کرد:
مقداری از برنج را بین دستان خود قرار داده و به هم بمالید اگر مقداری چربی احساس کردید برنج خوبی را انتخاب کرده‌­اید.
از دیگر موارد تشخیص برنج خوب پوک نبودن و رنگ روشن دانه‌­های آن است.
استشمام مقداری برنج در کف دستانتان و تشخیص عطر منحصر به فرد آن را می­توان از دیگر راه­های تشخصی برنج با کیفیت به شمار آورد.
اما تنها دانستن این نکات راه صدرصد مطمئنی برای تجربه خرید موفق به حساب نمی­‌آید و داشتن تجربه­‌های مختلف از خریدهای متعدد اصلی­‌ترین فاکتور انتخاب برنج با کیفیت است.

نکات مهم در تشخیص برنج هاشمی با کیفیت

دستور پخت برنج هاشمی به روش آبکش

  • برنج را درون قابلمه ریخته و چندین بار آبکشی کنید
  • به مقدار کافی آب و نمک به آن اضافه کنید و بگذارید تا مدتی خیس بخورد
  • برای خیس کردن برنج بهتر است از آب ولرم استفاده کنید
  • بعد از خیس خوردن برنج آن را تقریبا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا آب به نقطه جوش برسد و خامی برنج گرفته شود
  • بعد از اینکه تست کردید و دیدید خامی دانه های برنج گرفته شده آن را آبکشی کنید و به قابلمه برگردانید. بهتر است درب قابلمه را با استفاده از دم کنی یا پارچه حوله ای بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.
  • همچنین قبل از برگرداندن برنج در قابلمه می توانید مقداری روغن همراه با زغفران دم کشیده یا زردچوبه در قابلمه بریزید و بعد از حدود ۵ دقیقه که روغن داغ شد در کف آن از تکه های نان و یا سیب زمینی برای ته دیگ استفاده کنید.

دستور پخت برنج هاشمی به روش کته

  • ابتدا برنج را درون قابلمه ریخته و چندین بار آبکشی کنید
  • به مقدار کافی آب و نمک به آن اضافه کنید و بگذارید تا مدتی خیس بخورد
  • قابلمه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا آب برنج تبخیر شده و برنج دم بکشد
  • اگر خواستید برنج را بدون خیس کردن خواستیم بپزید ابتدا با شعله زیاد آب برنج را به نقطه جوش برسانید و سپس شعله گاز را بسیار کم کنید تا آب برنج تبخیر شده و برنج دم بکشد
  • زمان دم کشیدن برنج در روش کته تا حد زیادی به میزان حرارت شعله گاز دارد اما حدودا به ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارید
  • همچنین با تست کردن دانه های برنج زیر دندان هم می توانیید متوجه پخته شدن برنج شوید
  • به این نکته توجه کنید که اگر برنج را خیس کردید و حجم برنج زیاد شد باید قابلمه را عوض کنید تا در موقع پخت، برنج فضاای کافی را داشته باشد.
  • برنج موجود در قابلمه نباید بیشتر از یک سوم ارتفاع قابلمه را پر کند

فواید خیساندن برنج قبل از پخت

بهتر است که برنج را قبل از پختن خیس کنید. این کار چندین مزیت دارد:

  • خیساندن برنج قبل از پخت باعث میشود حجم برنج بیشتر شود. این یعنی اینکه بعد از پخت تعداد قاشق های بیشتری از برنج خواهید داشت
  • خیساندن برنج باعث میشود برنج پخت شده قد بکشدو اصطلاحا ری کند
  • خیساندن برنج باعث میشود که برنج بعد از پخت نرم تر شود
  • خیساندن برنج با آب و نمک طعم آن را مطلوب تر می کند
  • خیس کردن برنج با آب و نمک تا حدی باعث میشود برنج هنگام پخت نشکند و دو تکه نشود

در نتیجه اگر قبل از پخت، برنج را آب و نمک خیس کنید برنج پخت شده دانه بلند تر، سالم تر خواهد بود و در نهایت نتیجه بهتری خواهید گرفت.

نکات مهم نگهداری برنج هاشمی

  • برنج را در جای خشک نگهداری کنید و ترجیحا روی سطح زمین قرار ندهید.
  • بهتر است برنج در جایی قرار گیرد که جریان هوای ملایم در آن وجود داشته باشد.
  • در مکان هایی از منزل یا انبار که رطوبت بالا باشد به برنج آسیب می رسد.
  • همپنین برنج نسبت به مواجهه با باد حساس است و وزش باد زیاد ممکن است منجر به نصف شدن دانه های آن گردد.
  • جهت آسودگی خاطر میتوانید چند حبه سیر درون ظرف یا گونی برنج یا در انبار و لا به لای برنج قرار دهید تا از نزدیکی هر گونه حشره مصون بماند.
  • در صورتی که بطور مناسب از برنج نگهداری نکنید ممکن است با شپشک برنج مواجه شوید
  • اگر زمانی برنج شما شپشک زد نگران نباشید، برنج را درون هوای آزاد پهن کنید و مقداری نمک روی آن بپاشید، بعد از یک روز برنج را جمع و مصرف کنید.

فروشگاه گیلسا | خرید برنج هاشمی گیلان

عرضه مستقیم و بدون واسطه محصولات کشاورزی گیلان :
گیلسا
کل محصولات کشاورزی گیلان مثل برنج هاشمی گیلان، چای بهاره گیلان، بادام زمینی آستانه . فندق ییلاقات گیلان و… را در بالاترین سطح کیفی، بصورت مستقیم از مزارع و کشاورزان و باغداران گیلانی تهیه می کند و با مناسب ترین قیمت و پایین ترین هزینه آن را به کل کشور ارسال می کند. شما در هرکجای این سرزمین پهناور که باشید می توانید محصولات مورد نظر خود را به هر میزان که مایل باشید سفادش دهید و آن را در درب منزل تان تحویل بگیرید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *