Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content

آشنایی با دوره های آموزشگاه کافی شاپ

5/5
آنچه در مطلب میخوانید:
آشنایی با دوره های آموزشگاه کافی شاپ

کافی شاپ

بیشتر به محلی مانند یک رستوران کوچک اتلاق میشود

کافی شاپ چیزی بین کافه و رستوران است که هم قهوه و انواع نوشیدنی ها در آن سرو میشود و هم غذای گرم و سرد. از زمان فراگیر شدن قهوه، کافی شاپ در ایران، محلی برای سرو قهوه و دورهمی مشتریان و افراد و محلی برای شعرخوانی و کتاب خوانی بوده است. به همی دلیل از همان ابتدا چیدمان و دکوراسیون کافی شاپ ها بصورت گفتگو محور و دور همی چیده می شود. در نوع چیدمان کافی شاپ، میتوان میز و صندلی ها را جلوی کافی شاپ و در محیط باز و تراس طراحی کرد تا مشتریان با حال و هوای بهتر و استمشام هوای تازه، از غذایی که سفارش داده اند بیشتر لذت ببرند.

 در کافی شاپ ها منو را روی میز قرار می دهند و گارسون برای گرفتن سفارش به همراه با یک دفترچه یادداشت، سر میز حاضر می شود و سفارش را می گیرد و در این حال غالبا هزینه بعد از صرف سفارش پرداخت میشود.

در کافی شاپ، تعداد پرسنل با توجه به حجم آن بیشتر از کافه است. و هزینه آن نسبت به کافه با توجه به هزینه پرسنل و مکان و راه اندازی آن گران تر است. و البته هزینه آن از رستوران کمتر است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حرفه ای ها برای تشخیص یک کافی شاپ حرفه ای و خوب به این نکات اهمیت میدهند:

•استشمام بوی و عطر قهوه مرغوبِ درست رُست شده، در بدو ورود به کافی شاپ به جای هر بوی دیگری

•یک اسپرسوی حرفه ای سرو کند.

•کف کاپوچینو را درست و حرفه ای و راحت برای جدا خوردن از قهوه، درست کنند.

•قبل تحویل سفارش گوشتان را تیز کنید تا صدای دستگاه آسیاب قهوه رابشنوید که نشان از حرفه ای بودن کافی شاپ است زیرا اگر بلافاصله قبل دم کردن قهوه را آسیاب شود، قهوه لذیذتر خواهدشد

•همان مثل معروف” تناسب ظرف و مظروف”. هر نوع از قهوه باید در فنجان و یا ماگ مناسب و غذاها در ظرف متناسب با نوع غذا سرو شود.

•منو و ذکر قیمت

ویژگی هایی منوی حرفه ای کافی شاپ

یکی از کارهای مهم در هنگام راه اندازی کافی شاپ باید انجام داد طراحی منوی کافی شاپ است. قبل از هر چیزی برای نوشتن منو روزانه بد نیست به کافی شاپ های مختلف سر بزنید و منوها را ببینید و یا در اینترنت دنبال منوی کافی شاپ در شهر های مختلف باشید و یا می توانید منوی کشورهای دیگر را ببینید و نوشیدنی هایی که از پس درست کردن آن برمی آیید را یادداشت کنید و به منوی خودتان اضافه کنید. درصد زیادی از موفقیت شما به منوی کافی شاپ شما بستگی دارد ما در این یادداشت نکاتی که صاحبان کافی شاپ باید برای داشتن یک منوی مناسب بدانند آشنا می کنیم.

نوشیدنی ها منو کافی شاپ

یکی از مواردی که شما باید به آن زیاد فکر کنید و یک برنامه ریزی دقیق برای آن داشته باشید نوشیدنی ها است. شما باید به این توجه کنید که چه چیزهایی را هر روز می توانید تهیه کنید چون احتمال دارد مشتری شما یک چیزی را سفارش دهد و شما آن را نداشته باشید.

لیست نوشیدنی هایی که حتما باید در منوی خود داشته باشید

نوشیدنی های که بر پایه اسپرسو هستند. آمریکانو، لاته، کاپوچینو، ماکیانو، …

قهوه های دمی مثل فرنچ پرس

نوشیدنی های گرم مثل دمنوش ها، چایی، هات چاکلت،…

نوشیدنی های سرد مثل شیک ها، اسموتی ها، آبمیوه ها، کوکتل ها،….

بررسی کافی شاپ های دیگر

به محیط جغرافیایی که در آن قرار دارید توجه کنید. به کافی شاپ های اطراف خود سر بزنید و ببینید چه چیزهایی را سرو می کنند. و مردم طرفدار کدام یک از آنها هستند. و به یک نکته زیاد توجه کنید و آن این است که چیزهایی که تازه محبوبیت پیدا کرده اند در کافی شاپ ها را حتما در منوی خودتان داشته باشید، و خودتان را به روز نگه دارید. برای مثال توجه کنید که منوی مناسب برای خانواده ها با منوی مناسب برای دانشجوها فرق دارند باهم .

طرح گرافیکی کافی شاپ

به این فکر کنید که منوی خود را چگونه می خواهید طراحی کنید. می خواهید منوی کاغذی داشته باشید یا روی برد هم می خواهید منو داشته باشید. منوی تک صفحه ای می خواهید یا یک منو با چندین بخش و صفحه و دسته بندی به چه شکل خواهد بود. و به این نکته باید توجه داشته باشید با تهیه یک منوی خوب می توانید تجربه مشتریان خود را در مورد سفارش پویا تر کنید.

هزینه ها خدمات کافی شاپ

قیمت مسئله بسیار مهمی در است در کافی شاپ و می تواند یک عامل رقابتی برای شما و کافی شاپ های اطرافتان باشد. شما باید با توجه به هویت کافی شاپتان قیمت گزاری کنید برای مثال یک کافی شاپ خودمانی و جوان پسند باید قیمت های متوسط داشته باشد نسبت به یک کافی شاپ لوکس در منطقه بالا شهر که مخاطب آن خانواده ها هستند.

وجه تمایز کافی شاپ با رقبا

در نهایت وجه تمایز ، یکی از نکانت مهم منوی کافی شاپ شما است .باید به این نکته توجه کنید که منوی کافی شاپ شما چه وجه تمایزی نسبت به کافی شاپ های دیگر دارد. و به همین دلیل دنبال چیزی در منوی خودتان باشید که تبدیل شود به نمادی از هویت کافی شاپ تان. شما باید توجه داشته باشید که منوی کافی شاپ شما تاثیر بسزایی بر تصویر ذهنی افراد از کافی شاپ تان خواهد گذاشت به همین دلیل باید به آن توجه داشته باشید تا بتوانید در این کسب و کار موفق شوید و نتیجه خوبی بگیرید.

آشنایی با اصطلاحات و دوره های آموزشگاه کافی شاپ

بارتندر به کسی می گویند که به صورت تخصصی، نوشیدنی های سرد برای مشتریانیک کافه یا بار آماده و سرو می کند.

در خارج از ایران، نوشیدنی ها به دو دست الکلی و غیر الکلی تقسیم می شوند. پس اگر کسی در داخل ایران بارتندر است، مواد اولیه ای که در اختیار دارد، مواد خوراکی غیر الکلی خواهند بود، مانند میوه ها، عرقیجات گیاهی، سیروپ ها و شربت ها، لبنیات و … .

در دنیای امروز، همه چیز از قوانین ویژه خود پیروی می کنند، پس حرفه بارتندری هم قوانین ویژه خود را دارد، پس اگر شخصی می خواهد یک بارتندر خوب و حرفه ای تعریف شود موظف است که چهارچوب و قوانین بارتندینگ را از بر باشد و طبق آنها عمل کند.

دسرساز مدرن و تزئینات

دسر به فرانسوی (Dessert): که در کشورهای مختلف مخصوصا نواحی اروپایی معمولاً در پایان یک وعده غذایی مصرف می‌شود.

دسر، وعده ایست که معمولاً در پایان یک وعده غذایی سرو می شود. اغلب دسرها شیرین هستند که از مواد مختلفی مانند آجیل ها میوه ها عصاره و افزودنی و چاشنی های متنوع ساخته می شود.

واژه دسر از واژه فرانسوی کهن desservir به معنی جمع کردن روی میز گرفته شده ‌است که در سال ۱۶۰۰ این واژه به این دلیل برای مواد شیرین خوردنی خاص به کار می رفت که دسرها بعد از خوردن وعده غذایی و جمع کردن آن از روی میز مصرف می شدند.

کلمه دسر بیشتر در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند و ایرلند استفاده می‌شود. در حالی کلمه پودینگ بیشتر در کشورهایی مانند انگلستان و کشورهای مشترک‌المنافع با انگلستان استفاده می شود.

امروزه تنوع دسرها را می‌توان در سراسر جهان یافت که با تقسیم بندی و تناسبات مختلف در اندازه ها همراه با شیوه های آماده سازی متفاوت بافت ها و طعم های مختلفی در فراورده نهایی دسر بوجود می آورد.

کربوهیدرات ​ها برای اکسیداسیون کامل و صحیح چربی ها و پروتئین ​ها ضرورت دارند. ذخیره این مواد در بدن، انرژی آماده و فوری را در موارد نیاز در دسترس قرار می ​دهد و وجود آنها در شرایط استرس زا، موجب حفظ پروتئین ​های بدن می ​شود.

اما واقعیت آن است که بدن چندان احتیاجی به دسر بعد از غذا ندارد. این سوء تفاهمی بیش نیست که می ​گویند «اگر بعد از غذاهای چرب، شیرینی ​جات بخوریم از مضرات چربی غذا کاسته می ​شود.» این عادت یعنی مصرف شیرینی و دسر بعد از غذا، جزء ذائقه ما ایرانی ​ها محسوب می​ شود که البته بسیار لذت بخش است، اما تا امروز شواهد علمی در این باره به دست نیامده است.

دسر ها بهترین منبع تأمین انرژی

با وجود آن که نمی ​توان گفت مواد قندی قسمت اصلی رژیم غذایی را تشکیل می​دهند، زیرا تا مدت ها می ​توان بدون کربوهیدرات​ها زندگی کرد؛ اما در رژیم غذایی ما حداقل باید نیمی از انرژی روزانه از کربوهیدرات ​ها تأمین گردد. مواد قندی مهمترین منبع انرژی در تغذیه انسان می​باشد. این مواد به دلیل تحریک ترشح انسولین، به سرعت هضم شده، انرژی تولید می​کنند و با تحریک ترشح آندورفین​ها سبب شادی می ​شوند. همچنین از آنجا که مغز برای انجام فعالیت​ های خود از انرژی حاصل از مواد قندی استفاده می​کند؛ به همین جهت در زمان افطار خوردن دسرهای شیرین و مواد قندی توصیه می​شود.

شیرینی و دسرهای مدرن امروزه در دنیا به قدری تنوع و تحول داشته که در این مسیر افرادی موفق و پیشتاز هستند که بتونند دانسته های خود را همواره به روز رسانی و هماهنگ با رسیپی های نوین کرده و با کمک علم و تحصیلات اکادمیک و ابزار و مواد جدید به ارتقای کیفیت و خوشمزگی و فریبندگی و زیبایی ظاهر دسرهای خود بیفزایند.

اینتِرمَتها (دسرهای چند نفره)

پِتی گَتوها (دسرهای تک نفره)

وِرین ها (دسرهای لیوانی)

ماکارون و فیلینگ

انواع موس ها

انواع کرم ها

کرانچی

انواع سرنگ برای تزئینات

کراکوئیلین

سس براق به چند روش

دسر ساز سنتی

دسر لبو

باسلوق

دسر ویتامینه

فرنی

مسقطی شیرازی

شله زرد

انواع حلوا

میکسولوژی و باریستا

صنعت آماده سازی نوشیدنی های سرد (بارتندینگ) در دنیا همواره رو به پیشرفت است. امروزه افرادی هستند

که سعی در شناخت بیشتر ویژگی های طعمی انواع میوه ها و مواد غذایی وابسته به صنعت بارتندینگ دنیا دارند که این شناخت و مطالعه موجب بوجود آمدن نوشیدنی های جدید با طعم های پیچیده تر شده است.

افرادی که در این مباحث تحقیق و پژوهش می کنند امروزه به عنوان میکسولوژیست معرفی می شوند.

در صنعت بارتندری دنیا میکسولوژیست ها انقلاب عظیمی را بوجود آورده اند و با تدوین ویژگی های کیفی استاندارد برای یک نوشیدنی توانسته اند یکسان سازی کیفیت را در سر تا سر دنیا گسترش دهند.

باریستا کیست ؟

باریستا یک کلمه ایتالیایی است، باریستا در اصل شخص حرفه ای (خانم یا آقا) است که مسئولیت تهیه نوشیدنی های گرم و سرد بر پایه اسپرسو را در کافه بر عهده دارد. امروزه در بسیاری از کافه ها باریستا، نوشیدنی گرم و سرد بر پایه قهوه و یا حتی غیر از آن را نیز تهیه می کند. لباس باریستا ها معمولا با یک ژاکت، جلیقه یا پیشبند (اپرون) از دیگر کارکنان کافه متمایز می شود.

یک باریستای خوب باید به طور دقیق بداند که مثلا برای تهیه یک شات اسپرسو با توجه به نوع قهوه، نوع روست و نوع آسیاب آن، از چه مقدار دما و فشار آب و چه مدت زمانی باید استفاده کرد.

تخصص اصلی باریستا تهیه قهوه اصیل و با کیفیت است. یک معیار مهم برای سنجش حرفه‌ای بودن باریستا میزان مهارت و توانایی او در تهیه قهوه است. درست کردن قهوه اصول و ریزه کاری‌های فراوانی دارد و یک باریستا حرفه‌ای با مطالعه، تمرین و تکرار فراوان به مهارت تهیه قهوه های حرفه‌ای دست می‌یابد.

دوره میکسولوژی و باریستا

آشنایی با تاریخچه قهوه

آشَنایی با گونه های قهوه

آشنایی با انواع رست و گرایند قهوه

انواع کاپ ها و نحوه سرو قهوه ها

انجام حداقل ٢۰ رسپی بر پایه اسپرسو

متصدی کافی شاپ (قهوه سرا)

آموزش منوی کامل کافی شاپ شامل انواع نوشیدنی های گرم و سرد،سان شاین، شیک ها، بستنی، آبمیوه،گلاسه ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *